19
de maig
de
2021, 10:00
Actualitzat:
11:52h
Ignasi Mir, enginyer de camins; i Mireia Gascon, doctora en epidemiologia ambiental; tots dos membres del col·lectiu La Riera que volem, han elaborat un estudi que proposa convertir la C-1413 en una via urbana, ja que es tracta d'una via que genera problemes de contaminació acústica i atmosfèrica a conseqüència de l'intens trànsit de vehicles.
Aquesta contaminació està "molt per sobre dels llindars marcats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i dels objectius municipals": la intensitat acústica sovint supera el doble del límit que indica la normativa municipal (60 dB de dia i 50 dB de nit), i pel que fa a la contaminació atmosfèrica, fa augmentar considerablement el risc d'emmalaltir o morir prematurament als veïns que viuen més a prop de la carretera.
Amb aquestes dades, l'estudi proposa recuperar una de les propostes de la última versió del POUM: transformar la c-1413 en una via urbana, eliminar el trànsit de vehicles pesants i reduint la velocitat màxima dels vehicles a 30 km/h.
Així, la carretera es transformaria en un eix viari més, integrat a la ciutat, cosa que permetria guanyar espai per a les persones i els vianants, reduint així els alts valors de contaminació atmosfèrica per partícules PM10 fins a un 60%, i l'acústica fins a un 70%.
La proposta, a més, tindria conseqüències "molt petites" per al veïnat, segons descriu l'estudi, que xifra en un màxim de 20 segons l'increment de temps de desplaçament entre l'Escardívol i el Rubí Forma.
La Riera que volem assegura que "la salut del veïnatge està en joc, i la transformació de la C-1413 és molt urgent". "És una proposta que s'adeqüa als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) establerts per les Nacions Unides", afegeix el col·lectiu.
Pel que fa a l'aplicació de la proposta, La Riera que volem recorden que no caldria esperar a l'aprovació del nou POUM per aplicar-la, ja que no requereix canvis en la planificació urbanística. De fet, la mesura ja estava recollida en el POUM de l'any 2017, és a dir que podria comptar amb el suport dels grups polítics que van donar suport a alguna de les dues versions del text refós - ERC, PSC, PDeCAT, PP i Cs - i molt probablement per als que hi van votar en contra - Veïns per Rubí, AUP i Comuns.
Aquesta contaminació està "molt per sobre dels llindars marcats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i dels objectius municipals": la intensitat acústica sovint supera el doble del límit que indica la normativa municipal (60 dB de dia i 50 dB de nit), i pel que fa a la contaminació atmosfèrica, fa augmentar considerablement el risc d'emmalaltir o morir prematurament als veïns que viuen més a prop de la carretera.
Amb aquestes dades, l'estudi proposa recuperar una de les propostes de la última versió del POUM: transformar la c-1413 en una via urbana, eliminar el trànsit de vehicles pesants i reduint la velocitat màxima dels vehicles a 30 km/h.
Així, la carretera es transformaria en un eix viari més, integrat a la ciutat, cosa que permetria guanyar espai per a les persones i els vianants, reduint així els alts valors de contaminació atmosfèrica per partícules PM10 fins a un 60%, i l'acústica fins a un 70%.
La proposta, a més, tindria conseqüències "molt petites" per al veïnat, segons descriu l'estudi, que xifra en un màxim de 20 segons l'increment de temps de desplaçament entre l'Escardívol i el Rubí Forma.
La nova via urbana tindria més espai per a vianants i bicicletes Foto: La Riera que volem
La Riera que volem assegura que "la salut del veïnatge està en joc, i la transformació de la C-1413 és molt urgent". "És una proposta que s'adeqüa als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) establerts per les Nacions Unides", afegeix el col·lectiu.
Pel que fa a l'aplicació de la proposta, La Riera que volem recorden que no caldria esperar a l'aprovació del nou POUM per aplicar-la, ja que no requereix canvis en la planificació urbanística. De fet, la mesura ja estava recollida en el POUM de l'any 2017, és a dir que podria comptar amb el suport dels grups polítics que van donar suport a alguna de les dues versions del text refós - ERC, PSC, PDeCAT, PP i Cs - i molt probablement per als que hi van votar en contra - Veïns per Rubí, AUP i Comuns.