La Plataforma Rubí Sense Abocadors passarà aquesta primera setmana de juliol al CRAC, registrant al·legacions contra l'autorització ambiental de Can Balasc via online. A més, també estan fent una recollida de signatures, que van iniciar a principis de juny i continuaran mentre estigui obert l'expedient de l'abocador.
Aquestes al·legacions s'han de presentar a Barcelona, al Departament de Territori i Sostenibilitat, però aquest tràmit també es pot fer per Internet, a l'apartat de Peticions Genèriques de la web de la Generalitat. El sistema, adverteix la Plataforma, és lent, ja que la web només admet adjuntar dos documents, i per això estaran cada dia de 10h a 14h i de 17h a 20h al CRAC per tal d'ajudar les persones que ho vulguin fer a presentar-les.
A més, la Plataforma ha elaborat documents d'entre una i dues pàgines amb totes les al·legacions per tal de poder-les penjar, una per una, a la web de la Generalitat.
A partir d'avui, les al·legacions també es podran registrar a l'OAC de manera presencial, tal com han explicat els membres de la Plataforma. En aquest cas, es pot presentar un sol document, que es pot descarregar en aquest enllaç.
El termini per presentar les al·legacions s'acabarà el proper dia 16 de juliol, tot i que a l'OAC es poden presentar només fins el dia 9. A l'OAC, es registraran i es tramitaran de manera conjunta a la Generalitat. A dia d'avui, segons ha informat l'Ajuntament de Rubí, se n'han rebut 131.
Les al·legacions elaborades per la Plataforma
Al·legació 1. Accessos. En l'autorització ambiental, que no inclou cap Pla de Mobilitat, es proposa una via de pas de camions pel camí de Rubí a Castellbisbal, un camí que la Plataforma considera "inacceptable", ja que discorre pel mig d'una zona residencial i passa per davant del Rivo Rubeo. L'al·legació sol·licita que s'eliminin les vies d'accés alternatives que passen pel mig de zones residencials com Can Serrafossà, Els Avets o La Perla del Vallès i que es realitzi un estudi de mobilitat.
Al·legació 2. Sentències. S'han detectat interpretacions interessades que l'empresa promotora fa de les sentències emeses pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, i la Plataforma al·lega que en cap cas s'ha reconegut el dret a obtenir la llicència de l'activitat, tal com es desprèn del text del projecte.
Al·legació 3. Capacitat anual de tractament de residus. En el projecte es parla d'una capacitat de tractament anual de residus de 150.000 t/any, quan hauria de ser de 82.500 t/any, tal com s'estableix en la sentència de 1992.
Al·legació 4. Capacitat del vas de deposició. L'al·legació demana que es limiti el volum total del vas de deposició a 1.085.150 m3, com deia el projecte de 1992; que s'inclogui en el volum total tant els residus com les terres de cobriment dels mateixos, i que no es deixin pendents d'ubicar 126.326 m3.
Al·legació 5. Classificació de l'activitat. Es demana que no s'autoritzi una planta de tractament de residus en el marc d'aquest expedient, que és per un dipòsit controlat. A més, es demana que la planta s'ubiqui en sòl urbà amb ús industrial, tal com es recomana en el Pla Territorial Metropolità de Barcelona.
Al·legació 6. Sobre la declaració d'impacte ambiental. L'al·legació demana que s'inclogui un estudi d'impacte ambiental per tal de continuar la tramitació de l'expedient, ja que és obligatori per a aquest tipus d'activitats, tal com determina la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats. De fet, el Projecte d'Actuació Específica inclou un estudi d'impacte ambiental datat a l'octubre de 2018, que es podria incorporar a l'expedient de l'autorització ambiental després d'obrir un nou període d'exposició pública.
Al·legació 7. Densitat dels residus. El projecte de 1992 sol·licitava una densitat de residus de 0,60 t/m3, mentre que en l'autorització ambiental s'estableix una densitat de 1,20 t/m3. La Plataforma demana que es desestimi i que s'estableixi en 0,60t/m3, similar a la que es reflecteix en els documents anàlegs d'instal·lacions similars que estan en funcionament actualment.
Al·legació 8. Dimensions de l'àmbit. Es demana la revisió de les dimensions de l'àmbit en tots els documents, ja que apareixen xifres desiguals; i que s'excloguin de l'expedient les parcel·les que no formaven part del projecte de 1992, com és el cas de l'ampliació de Tejala, de més de 70.000 m2.
Al·legació 9. Entorn socioeconòmic. L'al·legació sol·licita que no s'autoritzi el dipòsit controlat de residus no perillosos, ja que el projecte de 1992, autoritzat per una sentència de 1994, és per un dipòsit de residus inert. La modificació de l'activitat implicaria l'incompliment d'aquesta sentència, a més d'atorgar al promotor uns drets substancialment diferents dels que té adquirits en la sol·licitud inicial.
Al·legació 10. Planta de tractament de residus. El projecte que presenta l'empresa per sol·licitar l'autorització ambiental inclou una reserva de sòl per una planta de tractament i recuperació de residus que no respon a la reserva formulada el 1994, per tant, se sol·licita que es desestimi.
Al·legació 11. Residus admissibles. Els llistats de residus presentats per l'empresa promotora son considerats residus no perillosos, que intenta associar als residus inerts sol·licitats el 1984. L'al·legació, doncs, demana que es tramiti l'autorització per una activitat de residus inerts (projecte 1992) i que sigui l'Agència Catalana de Residus qui determini el llistat de residus admissibles a Can Balasc.
Al·legació 12. Trasllat de les basses de lixiviats. La Plataforma demana que no s'autoritzi el trasllat de les basses de lixiviats a la zona que proposa l'empresa promotora, per l'afectació ambiental que tindrà a la llera del torrent de Mas Jornet, els torrents de Can Tallafigueres i Can Balasc, i finalment la Riera de Rubí. A més, demana que s'elabori un nou estudi que inclogui dades més actualitzades de precipitació, entre les quals les del passat 15 de novembre de 2018.