03
de març
de
2020, 21:00
Actualitzat:
04
de març,
15:47h
La reunió informativa convocada per la Plataforma Rubí Sense Abocadors ha servit, entre d'altres, per reiterar la intenció de l'entitat, mitjançant el seu advocat Albert Calduch, d'interposar una querella en cas que l'Ajuntament acabi autoritzant l'obertura de l'abocador de Can Balasc concedint-li la llicència urbanística.
Aquesta obertura porta en tràmit des del mes de novembre, quan l'empresa va tornar a presentar la sol·licitud desrpés que li fos denegada per part de la Junta de Govern Local del maig de 2019. L'empresa, però, va sol·licitar fa uns dies la suspensió temporal de la sol·licitud de la tramitació per demanar que fos la Generalitat qui aclarís si en la documentació havia d'incloure un estudi d'impacte ambiental, un document que l'Ajuntament li va requerir el mes de novembre.
L'advocat assegura que cal l'estudi d'impacte ambiental, i si no l'entrega en el termini que li dona l'Ajuntament per esmenar la documentació, el tràmit s'ha de denegar
Calduch, però, ha intentat centrar la seva exposició en els arguments que tindria l'Ajuntament per denegar la tramitació del PAE que suposaria la concessió de la llicència urbanística per obrir l'abocador de Can Balasc. Molts d'aquests motius s'han al·legat en els diversos tràmits, tant el del PAE com en l'autorització ambiental, una autorització que la Generalitat va concedir de manera provisional el mes de desembre.
Aquí és on, administrativament, hi ha el primer element estrany: l'empresa presenta un escrit en què demana la suspensió temporal de la tramitació del PAE tres mesos després que l'Ajuntament li requerís l'estudi d'impacte ambiental, quan el termini per esmenar la manca de documentació en un expedient sol ser molt menor.
Un cop se li requereix una documentació que falta, i que Calduch assegura que és necessari tenint en compte la legislació vigent en matèria d'abocadors, si l'empresa no la presenta, s'hauria d'haver denegat el projecte. També troba estrany que des de l'any 1994, data de la sol·licitud del projecte original, no s'hagi iniciat cap activitat, que hauria hagut de fer caducar l'expedient ja fa molts anys.
"L'Ajuntament no tracta l'empresa com tractaria qualsevol ciutadà", conclou Calduch. "Per què no ho fan? Això ens ho haurien de contestar ells", afegeix.
Arguments administratius i mediambientals "suficients" per no autoritzar Can Balasc
Els arguments que tindria l'Ajuntament de Rubí per no autoritzar l'obertura de Can Balasc són suficient: començant pels formals, el titular de l'extractiva a la qual es refereix no és l'empresa que presenta el projecte, per exemple, que no disposa de llicència d'activitats per l'activitat que està demanant, ja que només pot abocar-hi residus inerts, o la caducitat de l'autorització d'activitats.
També s'ha referit a qüestions mediambientals, com l'existència d'una espècie protegida en els terrenys on s'ha de situar l'abocador, la proximitat d'aquest a un espai que és un corredor biològic o el fet que es prevegi instal·lar una torxa de metà en un entorn natural i tan proper a boscos.
També hi ha aspectes urbanístics, com la limitació de les activitats a 15ha a tot el territori de Rubí, cosa que faria impossible obrir un nou abocador que per sí sol ja n'ocupa 13,6; i que els plans d'ordenació del territori - el PGO encara vigent i el Pla Territorial Metropolità de Barcelona - defineixen aquest espai com a sòl protegit i com a espai lliure respectivament, i els abocadors només es poden instal·lar en sòl industrial.
La plataforma Rubí Sense Abocadors no entén l'actitud del govern municipal
Preguntats per la valoració de l'abstenció dels 13 regidors de l'equip de govern a la moció que demanava el rebuig a l'obertura de l'abocador de Can Balasc, la Plataforma Rubí Sense Abocadors ha manifestat que tampoc entén l'actitud del govern. Jordi Muntan explica que "era un simple posicionament polític, sense implicar cap responsabilitat jurídica", i que "en aquest tema, com a polític, no pots abstenir-te, has de posicionar-te a favor o en contra i no restar neutral".
Una persona del públic ha mostrat molts dubtes sobre tot el que ha dit l'advocat, i ha demanat si en cap moment l'Ajuntament s'havia posat en contacte amb la Plataforma Rubí Sense Abocadors, ja que segons ha explicat, tenia informació que el govern volia "coordinar la resposta política i jurídica amb la Plataforma", però membres de l'entitat han assegurat que no, i que, de fet, tenien entès que a la reunió d'avui hi assistiria algú dels Serveis Jurídics de l'Ajuntament de Rubí que tampoc ha vingut. De fet, cap membre del govern municipal hi era present, però en canvi sí que n'hi havia de tota la resta de partits polítics amb representació a la ciutat (AUP, Veïns per Rubí, Ciutadans i ERC).
Per altra banda, una altra persona del públic ha interpel·lat els regidors d'ERC que hi havia presents que intentessin, a través de la seva formació a nivell nacional, aconseguir més informació o arribar a poder interlocutar i traslladar el malestar de la ciutat de Rubí al govern de la Generalitat.
Aquesta obertura porta en tràmit des del mes de novembre, quan l'empresa va tornar a presentar la sol·licitud desrpés que li fos denegada per part de la Junta de Govern Local del maig de 2019. L'empresa, però, va sol·licitar fa uns dies la suspensió temporal de la sol·licitud de la tramitació per demanar que fos la Generalitat qui aclarís si en la documentació havia d'incloure un estudi d'impacte ambiental, un document que l'Ajuntament li va requerir el mes de novembre.
L'advocat assegura que cal l'estudi d'impacte ambiental, i si no l'entrega en el termini que li dona l'Ajuntament per esmenar la documentació, el tràmit s'ha de denegar
Calduch, però, ha intentat centrar la seva exposició en els arguments que tindria l'Ajuntament per denegar la tramitació del PAE que suposaria la concessió de la llicència urbanística per obrir l'abocador de Can Balasc. Molts d'aquests motius s'han al·legat en els diversos tràmits, tant el del PAE com en l'autorització ambiental, una autorització que la Generalitat va concedir de manera provisional el mes de desembre.
Aquí és on, administrativament, hi ha el primer element estrany: l'empresa presenta un escrit en què demana la suspensió temporal de la tramitació del PAE tres mesos després que l'Ajuntament li requerís l'estudi d'impacte ambiental, quan el termini per esmenar la manca de documentació en un expedient sol ser molt menor.
Un cop se li requereix una documentació que falta, i que Calduch assegura que és necessari tenint en compte la legislació vigent en matèria d'abocadors, si l'empresa no la presenta, s'hauria d'haver denegat el projecte. També troba estrany que des de l'any 1994, data de la sol·licitud del projecte original, no s'hagi iniciat cap activitat, que hauria hagut de fer caducar l'expedient ja fa molts anys.
"L'Ajuntament no tracta l'empresa com tractaria qualsevol ciutadà", conclou Calduch. "Per què no ho fan? Això ens ho haurien de contestar ells", afegeix.
Arguments administratius i mediambientals "suficients" per no autoritzar Can Balasc
Els arguments que tindria l'Ajuntament de Rubí per no autoritzar l'obertura de Can Balasc són suficient: començant pels formals, el titular de l'extractiva a la qual es refereix no és l'empresa que presenta el projecte, per exemple, que no disposa de llicència d'activitats per l'activitat que està demanant, ja que només pot abocar-hi residus inerts, o la caducitat de l'autorització d'activitats.
També s'ha referit a qüestions mediambientals, com l'existència d'una espècie protegida en els terrenys on s'ha de situar l'abocador, la proximitat d'aquest a un espai que és un corredor biològic o el fet que es prevegi instal·lar una torxa de metà en un entorn natural i tan proper a boscos.
També hi ha aspectes urbanístics, com la limitació de les activitats a 15ha a tot el territori de Rubí, cosa que faria impossible obrir un nou abocador que per sí sol ja n'ocupa 13,6; i que els plans d'ordenació del territori - el PGO encara vigent i el Pla Territorial Metropolità de Barcelona - defineixen aquest espai com a sòl protegit i com a espai lliure respectivament, i els abocadors només es poden instal·lar en sòl industrial.
La plataforma Rubí Sense Abocadors no entén l'actitud del govern municipal
Preguntats per la valoració de l'abstenció dels 13 regidors de l'equip de govern a la moció que demanava el rebuig a l'obertura de l'abocador de Can Balasc, la Plataforma Rubí Sense Abocadors ha manifestat que tampoc entén l'actitud del govern. Jordi Muntan explica que "era un simple posicionament polític, sense implicar cap responsabilitat jurídica", i que "en aquest tema, com a polític, no pots abstenir-te, has de posicionar-te a favor o en contra i no restar neutral".
Una persona del públic ha mostrat molts dubtes sobre tot el que ha dit l'advocat, i ha demanat si en cap moment l'Ajuntament s'havia posat en contacte amb la Plataforma Rubí Sense Abocadors, ja que segons ha explicat, tenia informació que el govern volia "coordinar la resposta política i jurídica amb la Plataforma", però membres de l'entitat han assegurat que no, i que, de fet, tenien entès que a la reunió d'avui hi assistiria algú dels Serveis Jurídics de l'Ajuntament de Rubí que tampoc ha vingut. De fet, cap membre del govern municipal hi era present, però en canvi sí que n'hi havia de tota la resta de partits polítics amb representació a la ciutat (AUP, Veïns per Rubí, Ciutadans i ERC).
Per altra banda, una altra persona del públic ha interpel·lat els regidors d'ERC que hi havia presents que intentessin, a través de la seva formació a nivell nacional, aconseguir més informació o arribar a poder interlocutar i traslladar el malestar de la ciutat de Rubí al govern de la Generalitat.