03
de febrer
de
2023, 10:04
Actualitzat:
11:02h
La ciutadania de Rubí s'ha pogut pronunciar, durant l'últim mes i escaig, en una consulta pública prèvia a la redacció de l'ordenança reguladora de la Zona de Baixes Emissions de Rubí, que ha d'estar implementada durant aquest 2023 a la ciutat, com a totes les més grans de 20.000 habitants, d'acord amb diverses normatives d'àmbit europeu, estatal i català.
Tot i ser d'imperatiu legal, hi ha molts usuaris que es manifesten en contra d'aquesta nova regulació i demanen que no s'implementi. Molts d'aquests usuaris tenen un mateix argument: la manca de capacitat de comprar-se un cotxe apte per poder circular per la Zona de Baixes Emissions. Tot i això, també fan propostes alternatives: aparcaments segurs, facilitat d'accés al transport públic o més carrils bici. Hi ha qui també demana ajuts per als usuaris que s'hagin de canviar el cotxe o que s'estableixin permisos o impostos per poder circular per la ZBE.
Unes demandes que són comuns a la de la majoria d'usuaris: que, ja que s'han d'instaurar aquestes zones, hi hagi alternatives per a tothom. "El cotxe és una eina necessària, ja que el transport públic no arriba a tot arreu ni en els horaris que es necessiten", lamenta una de les persones participants al procés. En el mateix sentit s'expressa un altre usuari, que demana la creació de carrils bicis segurs per connectar l'estació dels FGC actual i la futura, a La Llana; afegir rutes al bus urbà que connectin més ràpid les zones del casc urbà i no només les urbanitzacións amb el centre, augmentar les freqüències dels autobusos amb Sant Cugat i per la carretera del Centre Comercial i generar un "anell de tràfic" que envolti el casc urbà, una ruta alternativa a l'avinguda de l'Estatut connectant els carrers Sòcrates, Camil Flammarion, Mallorca i Àlava.
Respecte als aspectes més concrets de la regulació, diversos usuaris fan propostes sobre els horaris i la delimitació geogràfica de la ZBE de Rubí. Sobre la limitació horària, la que genera més consens és la que restringiria la circulació entre les 7h i les 20h entre setmana - amb una excepció, els divendres, que acabaria a les 13h - i sense cap limitació els caps de setmana i els festius. I pel que fa a la zona d'aplicació de la regulació, molts coincideixen en que sigui la C-1413a, l'avinguda de l'Estaut - ja de titularitat municipal i on es planteja un projecte de pacificació - i el carrer Edison, amb alguna altra proposta per afegir-hi l'avinguda de l'Electricitat. Un dels usuaris, que assegura que la ZBE ja existeix a Rubí - "és l'illa de vianants" - proposa que s'apliquin restriccions als polígons industrials, ja que és on es concentren la major part de les emissions tant de tràfic rodat com industrials, i afegeix que caldria multar els conductors que "amb total evidència, circulen amb el tub d'escapament modificat i sense catalitzador".
A més d'aquesta normativa general, els participants a la plataforma llencen diverses idees: que s'implementi per fases en funció de l'etiqueta que tinguin els cotxes, establir un impost que augmenti exponencialment en funció dels quilòmetres anuals que fa cada vehicle ("un cotxe sense etiqueta que fa pocs quilòmetres contamina menys que, per exemple, un amb l'etiqueta C que en fa molts"), reduir l'impost de circulació a les persones que veuen limitada la seva circulació en un percentatge igual que el percentatge de temps que té prohibit circular, que s'estableixin ajuts al teixit comercial dins de la ZBE, "ja que perdran clients"; donar accés il·limitat a la ZBE per motius justificats, com ara visites mèdiques, motius de salut, benestar personal..., i també a col·lectius concrets com persones més grans de 65 o 70 anys, aturats, gent amb pocs recursos, la "classe mitjana", persones amb mobilitat reduïda o discapacitat; multar només a qui accedeix a la ZBE "amb mala fe de manera reiterada, no a qui hi entri una sola vegada per equivocació; substituir tots els vehicles públics per vehicles elèctrics, dotar cada plaça d'aparcament al carrer amb una estació de càrrega elèctrica, crear pàrquings públics fora del nucli urbà amb autobusos llançadora per poder deixar els cotxes i "no envair els carrers amb pilones" per limitar la circulació.
Per últim, hi ha una proposta de treball previ a la definició de la Zona de Baixes Emissions de Rubí: fer un estudi previ de l'inventari d'emissions ("vies i característiques, aforaments de trànsit, model d'emissions i tràfic"), implementació del model (reconstrucció en 3D de l'entorn urbà, dades meteorològiques, integrar les fonts d'emissió i parametrització del model), modelització avançada i diagnosi de la situació base (amb un model Street Canyon, una anàlisi espacial d'estadístiques i una validació del model), quantificació objectiva d'estratègies i avaluació d'escenaris.
Altres notícies que et poden interessar
Tot i ser d'imperatiu legal, hi ha molts usuaris que es manifesten en contra d'aquesta nova regulació i demanen que no s'implementi. Molts d'aquests usuaris tenen un mateix argument: la manca de capacitat de comprar-se un cotxe apte per poder circular per la Zona de Baixes Emissions. Tot i això, també fan propostes alternatives: aparcaments segurs, facilitat d'accés al transport públic o més carrils bici. Hi ha qui també demana ajuts per als usuaris que s'hagin de canviar el cotxe o que s'estableixin permisos o impostos per poder circular per la ZBE.
Unes demandes que són comuns a la de la majoria d'usuaris: que, ja que s'han d'instaurar aquestes zones, hi hagi alternatives per a tothom. "El cotxe és una eina necessària, ja que el transport públic no arriba a tot arreu ni en els horaris que es necessiten", lamenta una de les persones participants al procés. En el mateix sentit s'expressa un altre usuari, que demana la creació de carrils bicis segurs per connectar l'estació dels FGC actual i la futura, a La Llana; afegir rutes al bus urbà que connectin més ràpid les zones del casc urbà i no només les urbanitzacións amb el centre, augmentar les freqüències dels autobusos amb Sant Cugat i per la carretera del Centre Comercial i generar un "anell de tràfic" que envolti el casc urbà, una ruta alternativa a l'avinguda de l'Estatut connectant els carrers Sòcrates, Camil Flammarion, Mallorca i Àlava.
Respecte als aspectes més concrets de la regulació, diversos usuaris fan propostes sobre els horaris i la delimitació geogràfica de la ZBE de Rubí. Sobre la limitació horària, la que genera més consens és la que restringiria la circulació entre les 7h i les 20h entre setmana - amb una excepció, els divendres, que acabaria a les 13h - i sense cap limitació els caps de setmana i els festius. I pel que fa a la zona d'aplicació de la regulació, molts coincideixen en que sigui la C-1413a, l'avinguda de l'Estaut - ja de titularitat municipal i on es planteja un projecte de pacificació - i el carrer Edison, amb alguna altra proposta per afegir-hi l'avinguda de l'Electricitat. Un dels usuaris, que assegura que la ZBE ja existeix a Rubí - "és l'illa de vianants" - proposa que s'apliquin restriccions als polígons industrials, ja que és on es concentren la major part de les emissions tant de tràfic rodat com industrials, i afegeix que caldria multar els conductors que "amb total evidència, circulen amb el tub d'escapament modificat i sense catalitzador".
A més d'aquesta normativa general, els participants a la plataforma llencen diverses idees: que s'implementi per fases en funció de l'etiqueta que tinguin els cotxes, establir un impost que augmenti exponencialment en funció dels quilòmetres anuals que fa cada vehicle ("un cotxe sense etiqueta que fa pocs quilòmetres contamina menys que, per exemple, un amb l'etiqueta C que en fa molts"), reduir l'impost de circulació a les persones que veuen limitada la seva circulació en un percentatge igual que el percentatge de temps que té prohibit circular, que s'estableixin ajuts al teixit comercial dins de la ZBE, "ja que perdran clients"; donar accés il·limitat a la ZBE per motius justificats, com ara visites mèdiques, motius de salut, benestar personal..., i també a col·lectius concrets com persones més grans de 65 o 70 anys, aturats, gent amb pocs recursos, la "classe mitjana", persones amb mobilitat reduïda o discapacitat; multar només a qui accedeix a la ZBE "amb mala fe de manera reiterada, no a qui hi entri una sola vegada per equivocació; substituir tots els vehicles públics per vehicles elèctrics, dotar cada plaça d'aparcament al carrer amb una estació de càrrega elèctrica, crear pàrquings públics fora del nucli urbà amb autobusos llançadora per poder deixar els cotxes i "no envair els carrers amb pilones" per limitar la circulació.
Per últim, hi ha una proposta de treball previ a la definició de la Zona de Baixes Emissions de Rubí: fer un estudi previ de l'inventari d'emissions ("vies i característiques, aforaments de trànsit, model d'emissions i tràfic"), implementació del model (reconstrucció en 3D de l'entorn urbà, dades meteorològiques, integrar les fonts d'emissió i parametrització del model), modelització avançada i diagnosi de la situació base (amb un model Street Canyon, una anàlisi espacial d'estadístiques i una validació del model), quantificació objectiva d'estratègies i avaluació d'escenaris.
Altres notícies que et poden interessar