01
de setembre
de
2022, 09:35
L'Ajuntament de Rubí va obrir, el passat mes de juliol, una consulta pública prèvia a l'elaboració del Pla especial urbanístic que reguli la implantació dels usos extractius i dels abocadors, al qual la ciutadania ha fet arribar 8 propostes, que actualment es troben en la seva fase de retorn.
Les propostes són variades i toquen temàtiques com la mobilitat generada pels camions que transporten residus, els residus en sí i la contaminació per partícules de pols associada als dipòsits, i la restauració d'aquests.
Mobilitat de camions
Una de les propostes demana limitar la circulació de camions en cas que no s'habilitin camins alternatius per aquests vehicles, limitant-ne el pas a hores punta, eliminant els ressalts - perquè alenteixen el trànsit, ja que els obliga a frenar i arrencar constantment, cosa que a més els fa contaminar més - i establint controls policials que comprovin que tenen la ITV, el control de gasos, pesos, assegurança...
Una altra proposta demana crear un accés independent per aquests vehicles pesants que passen pel nucli urbà, com el Camí d'Ullastrell o l'Avinguda Can Sucarrats. En canvi, un altre usuari reclama que els camions no puguin passar per aquestes vies, ja que es troben enmig de les urbanitzacions de Rubí, és a dir, al costat d'habitatges i zones escolars.
Control dels residus i de la contaminació
Una altra temàtica principal és el control dels residus. L'historial a Rubí amb l'empresa gestora de l'abocador de Can Carreras i el futur de Can Balasc, però també amb el de Can Canyadell, fa que aquesta sigui una qüestió que preocupa als ciutadans. Així, es proposa controlar els abocadors, tant els que estan en funcionament com els que estan tancats; clausurar tots aquells abocadors que siguin il·legals i investigar l'origen dels residus. En aquest sentit, l'usuari suggereix que s'investigui l'origen dels residus impropis que entren als abocadors per poder saber el dia de la ruta, i que s'investigui els camions que els porten. "Seria més efectiu que un control aleatori", afirma aquest participant.
Amb relació als residus, també es demana que es monitorin les partícules en suspensió que generen els dipòsits de runes i terres i que es vigili que s'apliquin mesures preventives, com recs a la superfície. "Segons com bufi el vent, podem veure com aquests núvols de pols van cap a zones poblades", diu l'usuari que fa la proposta, "suposant un greu problema per a la salut".
Finalment, una tercera proposta reclama que s'ajusti al mínim la previsió de generació de residus en projectes constructius. Segons explica l'usuari, quan es presenta un projecte constructiu, on diu la quantitat de residus que es generaran, el Departament d'Urbanisme de vegades demana una modificació a l'alça d'aquesta previsió. Aleshores, els promotors han d'avançar més diners dels que després es gastaran amb els abocaments, amb la qual cosa s'està generant un benefici per als gestors dels abocadors. "Disposen d'una quantitat de diners durant uns anys que realment no els hauria de pertànyer, beneficiant un negoci que l'Ajuntament assegura combatre", lamenta aquest participant.
Restauració dels abocadors
Un cop patit l'abocador durant els seus anys de vida útil, als usuaris els preocupa la restauració d'aquests dipòsits, i demanen que es faci amb vegetació.
En concret, a més, també es demana la recuperació de les vies de domini públic que, amb el pas dels anys, els abocadors han tapat "intencionada o accidentalment", com ara els que recorren o creuen els Torrents de Can Barceló o Can Pi de la Serra o camins que recorren Can Carreras: "ara que l'activitat ha cessat (o hauria d'haver-ho fet) no hi ha impediment per obrir-los i així millorar la xarxa de camins rurals i espais d'interès natural de Rubí".
Les propostes són variades i toquen temàtiques com la mobilitat generada pels camions que transporten residus, els residus en sí i la contaminació per partícules de pols associada als dipòsits, i la restauració d'aquests.
Mobilitat de camions
Una de les propostes demana limitar la circulació de camions en cas que no s'habilitin camins alternatius per aquests vehicles, limitant-ne el pas a hores punta, eliminant els ressalts - perquè alenteixen el trànsit, ja que els obliga a frenar i arrencar constantment, cosa que a més els fa contaminar més - i establint controls policials que comprovin que tenen la ITV, el control de gasos, pesos, assegurança...
Una altra proposta demana crear un accés independent per aquests vehicles pesants que passen pel nucli urbà, com el Camí d'Ullastrell o l'Avinguda Can Sucarrats. En canvi, un altre usuari reclama que els camions no puguin passar per aquestes vies, ja que es troben enmig de les urbanitzacions de Rubí, és a dir, al costat d'habitatges i zones escolars.
Un camió de TMA per l'avinguda de La Llana aquest dimarts Foto: Marta Casas
Control dels residus i de la contaminació
Una altra temàtica principal és el control dels residus. L'historial a Rubí amb l'empresa gestora de l'abocador de Can Carreras i el futur de Can Balasc, però també amb el de Can Canyadell, fa que aquesta sigui una qüestió que preocupa als ciutadans. Així, es proposa controlar els abocadors, tant els que estan en funcionament com els que estan tancats; clausurar tots aquells abocadors que siguin il·legals i investigar l'origen dels residus. En aquest sentit, l'usuari suggereix que s'investigui l'origen dels residus impropis que entren als abocadors per poder saber el dia de la ruta, i que s'investigui els camions que els porten. "Seria més efectiu que un control aleatori", afirma aquest participant.
Amb relació als residus, també es demana que es monitorin les partícules en suspensió que generen els dipòsits de runes i terres i que es vigili que s'apliquin mesures preventives, com recs a la superfície. "Segons com bufi el vent, podem veure com aquests núvols de pols van cap a zones poblades", diu l'usuari que fa la proposta, "suposant un greu problema per a la salut".
La Nou, és un dels abocadors il·legals que proliferen per Rubí Foto: Plataforma Rubí Sense Abocadors
Finalment, una tercera proposta reclama que s'ajusti al mínim la previsió de generació de residus en projectes constructius. Segons explica l'usuari, quan es presenta un projecte constructiu, on diu la quantitat de residus que es generaran, el Departament d'Urbanisme de vegades demana una modificació a l'alça d'aquesta previsió. Aleshores, els promotors han d'avançar més diners dels que després es gastaran amb els abocaments, amb la qual cosa s'està generant un benefici per als gestors dels abocadors. "Disposen d'una quantitat de diners durant uns anys que realment no els hauria de pertànyer, beneficiant un negoci que l'Ajuntament assegura combatre", lamenta aquest participant.
Restauració dels abocadors
Un cop patit l'abocador durant els seus anys de vida útil, als usuaris els preocupa la restauració d'aquests dipòsits, i demanen que es faci amb vegetació.
En concret, a més, també es demana la recuperació de les vies de domini públic que, amb el pas dels anys, els abocadors han tapat "intencionada o accidentalment", com ara els que recorren o creuen els Torrents de Can Barceló o Can Pi de la Serra o camins que recorren Can Carreras: "ara que l'activitat ha cessat (o hauria d'haver-ho fet) no hi ha impediment per obrir-los i així millorar la xarxa de camins rurals i espais d'interès natural de Rubí".