29
de maig
de
2022, 08:55
Actualitzat:
14:31h
Si hi ha una reivindicació històrica a Rubí que pugui acostar-se a la de l'hospital és, sens dubte, la segona estació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a La Llana. Projectada l'any 2010 -pràcticament al mateix temps de la col·locació de la "primera i última pedra" de l'Hospital Vicenç Ferrer-, ha estat present en diversos Plans de Mobilitat i planificacions d'infraestructures de la Generalitat, però el cert és que han passat 12 anys i l'estació no s'ha construït mai.
Això deixa Rubí, la quarta ciutat més gran del Vallès Occidental, en una situació molt allunyada de les altres tres: Terrassa compta amb quatre estacions dels FGC (Terrassa Rambla, Vallparadís-Universitat, Estació del Nord i Nacions Unides), a la qual s'hi podria sumar Les Fonts si es reprèn el procés d'annexió del barri a la cocapital vallesana; Sabadell ja en té cinc (Can Feu-Gràcia, Plaça Major, La Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord) i Sant Cugat, vuit (Hospital General, Mira-sol, Sant Cugat, Valldoreix, La Floresta, Les Planes, Baixador de Vallvidrera, Sant Joan i Volpelleres). Rubí, en canvi, té una sola estació, que a partir d'ara s'anomenarà Rubí Centre.
La segona estació dels FGC de Rubí està projectada des de l'any 2010, quan es va licitar un estudi informatiu per construir-la, al carrer Castell. L'estació tenia una doble funció: evitar que els residents a barris pròxims a La Llana i les urbanitzacions del nord-est de la ciutat haguessin de creuar la ciutat en vehicle privat fins a l'estació actual -amb dos aparcaments d'accés lliure i, actualment de zona taronja-, i, per altra banda, dotar de protagonisme una part de la ciutat que havia de renovar-se amb l'aprovació del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal iniciat l'any 2005, però que continua en stand by.
L'Ajuntament de Rubí va lliurar, l'any 2007, un estudi que evidenciava els beneficis de la implantació de la segona estació. Les millores eren clares: augment de la cobertura territorial, millora de la qualitat del servei, reducció d'impactes urbanístics i millora de la qualitat ambiental, entre d'altres. De fet, amb la construcció d'aquesta segona estació "més d'un terç dels ciutadans de Rubí tindrien el servei de ferrocarrils a menys de 10 minuts a peu", segons cita el portal Trenscat.com. Segons el mateix portal, 9.000 usuaris farien servir la nova instal·lació, el que suposa dos terços dels quals actualment agafen el tren a Rubí.
Els diversos plans d'infraestructures que dibuixaven aquesta estació, a més, assenyalaven que el temps de desplaçament a Barcelona augmentaria molt poc significativament, tot i que anava acompanyada de la construcció d'una altra estació a Terrassa (Terrassa Sud), a més que ja es preveia l'augment de freqüències que ben aviat serà una realitat al Metro del Vallès.
Projectada des de 2010, "no prioritària" al 2021
Diversos plans, com el Pla de Mobilitat del Vallès o el Pla Director d’Infraestructures (PDI) de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han incorporat -i fins i tot pressupostat, amb uns 16 milions d'euros- aquesta segona estació. Tot i això, no s'ha arribat a construir mai, i segons les últimes declaracions de Marta Subirà, presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l'octubre de 2021, "no és una prioritat" en els pròxims cinc anys.
Aquestes declaracions van tenir una resposta immediata de la plataforma FEMVallès, per exemple, que va considerar l'anunci de Subirà com una "gerra d'aigua freda". A més, recorda que "gràcies a la construcció de noves estacions al Vallès, FGC ha vist créixer el nombre de passatgers un 39% respecte al 2010", posant l'exemple de Volpelleres, la vuitena estació de Sant Cugat.
Això deixa Rubí, la quarta ciutat més gran del Vallès Occidental, en una situació molt allunyada de les altres tres: Terrassa compta amb quatre estacions dels FGC (Terrassa Rambla, Vallparadís-Universitat, Estació del Nord i Nacions Unides), a la qual s'hi podria sumar Les Fonts si es reprèn el procés d'annexió del barri a la cocapital vallesana; Sabadell ja en té cinc (Can Feu-Gràcia, Plaça Major, La Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord) i Sant Cugat, vuit (Hospital General, Mira-sol, Sant Cugat, Valldoreix, La Floresta, Les Planes, Baixador de Vallvidrera, Sant Joan i Volpelleres). Rubí, en canvi, té una sola estació, que a partir d'ara s'anomenarà Rubí Centre.
La segona estació dels FGC de Rubí està projectada des de l'any 2010, quan es va licitar un estudi informatiu per construir-la, al carrer Castell. L'estació tenia una doble funció: evitar que els residents a barris pròxims a La Llana i les urbanitzacions del nord-est de la ciutat haguessin de creuar la ciutat en vehicle privat fins a l'estació actual -amb dos aparcaments d'accés lliure i, actualment de zona taronja-, i, per altra banda, dotar de protagonisme una part de la ciutat que havia de renovar-se amb l'aprovació del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal iniciat l'any 2005, però que continua en stand by.
L'Ajuntament de Rubí va lliurar, l'any 2007, un estudi que evidenciava els beneficis de la implantació de la segona estació. Les millores eren clares: augment de la cobertura territorial, millora de la qualitat del servei, reducció d'impactes urbanístics i millora de la qualitat ambiental, entre d'altres. De fet, amb la construcció d'aquesta segona estació "més d'un terç dels ciutadans de Rubí tindrien el servei de ferrocarrils a menys de 10 minuts a peu", segons cita el portal Trenscat.com. Segons el mateix portal, 9.000 usuaris farien servir la nova instal·lació, el que suposa dos terços dels quals actualment agafen el tren a Rubí.
Els diversos plans d'infraestructures que dibuixaven aquesta estació, a més, assenyalaven que el temps de desplaçament a Barcelona augmentaria molt poc significativament, tot i que anava acompanyada de la construcció d'una altra estació a Terrassa (Terrassa Sud), a més que ja es preveia l'augment de freqüències que ben aviat serà una realitat al Metro del Vallès.
Durada del trajecte Rubí-Barcelona
Tren: 33 minuts - 36 minuts amb la segona estació de Rubí
Cotxe: 28 minuts
Tren: 33 minuts - 36 minuts amb la segona estació de Rubí
Cotxe: 28 minuts
Projectada des de 2010, "no prioritària" al 2021
Diversos plans, com el Pla de Mobilitat del Vallès o el Pla Director d’Infraestructures (PDI) de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han incorporat -i fins i tot pressupostat, amb uns 16 milions d'euros- aquesta segona estació. Tot i això, no s'ha arribat a construir mai, i segons les últimes declaracions de Marta Subirà, presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya l'octubre de 2021, "no és una prioritat" en els pròxims cinc anys.
Aquestes declaracions van tenir una resposta immediata de la plataforma FEMVallès, per exemple, que va considerar l'anunci de Subirà com una "gerra d'aigua freda". A més, recorda que "gràcies a la construcció de noves estacions al Vallès, FGC ha vist créixer el nombre de passatgers un 39% respecte al 2010", posant l'exemple de Volpelleres, la vuitena estació de Sant Cugat.
La nova estació de La Llana donaria servei a polígons i un futur complex residencial. Foto: Marta Casas