L'Arc Metropolità carrega contra el projecte de decret que regula les ZBE i en demana la retirada

Els alcaldes i alcaldesses demanen a la Generalitat mesures "efectives, realistes i adaptades al territori"

Publicat el 13 de febrer de 2024 a les 10:15
L'Associació de Municipis de l'Arc Metropolità ha tornat a expressar les seves discrepàncies amb el projecte de Decret del Pla de Qualitat de l'Aire pel que fa a la implementació de les Zones de Baixes Emissions als nou municipis que formen part de l'Associació.

Els alcaldes i alcaldesses d'aquestes ciutats han demanat la retirada d'aquest decret i han emplaçat el Departament d'Acció Climàtica a consensuar un nou text amb mesures més "efectives, realistes i adaptades al territori", i el compromís de la Generalitat d'invertir més en transport públic i emprendre accions "més valentes" en la llluita contra el canvi climàtic. Per altra banda, sol·liciten "no traspassar exclusivament la responsabilitat als ajuntaments com s'està fent fins ara".

Així ho han traslladat en una reunió amb la Directora General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, ja que el Decret presentat no recull les demandes que els alcaldes i alcaldesses de l'Arc van treballar amb l'anterior consellera, Teresa Jordà, i que volien consensuar un model propi de ZBE als municipis. Segons els màxims edils, el nou Decret "modifica substancialment tota aquesta feina realitzada pels ajuntaments i no té en compte la realitat social, econòmica i de transport de la regió".

[noticia]12268[/noticia]
Els alcaldes i alcaldesses de l'Arc Metropolità es mostren contraris a la redacció tal i com està aquest decret, ja que suposa una "clara invasió de competències municipals", tal com van expressar per carta al conseller- Entre d'altres aspectes, denuncien que no es respecta l'especificitat dels municipis de la segona corona metropolitana "per les grans vies de comunicació d'alta capacitat que travessen el territori i el dèficit estructural de transport públic que pateixen els seus municipis, i que la Generalitat de Catalunya no ha sabut solucionar en la darrera dècada".

Segons han exposat els alcaldes i alcaldesses, cinc de les ciutats de l'Associació serien les més afectades per les restriccions dels vehicles sense etiqueta i amb etiqueta B, "prohibint la circulació a més de la maitat del parc automobilístic" d'aquestes ciutats: Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell. "Aquestes mesures afecten clarament la ciutadania amb rendes més baixes i que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual", recorden els alcaldes. En el cas de Rubí, segons l'Ordenança reguladora de les ZBE aprovada inicialment al novembre, només afectarà un 15% dels vehicles.

L'Associació també denuncia que no s'està fent "de forma rigorosa" un control dels resultats d'aquestes polítiques, i que cal demostrar amb dades empíriques la seva eficàcia en la lluita contra el canvi climàtic. "Si no, es corre el risc de generar desafecció entre la ciutadania amb mesures que impacten en la seva forma de vida sense tenir clar si estan servint de forma real", alerten.

Malgrat tot, després de la reunió d'aquest dilluns, les dues parts s'han emplaçat a seguir treballant a l'espera de resoldre les al·legacions i cercar un "punt de consens".