19
de juny
de
2023, 19:47
El col·lectiu La Riera Que Volem, que ja va alertar sobre el risc per a la seguretat que suposaria la construcció del nou equipament esportiu a la zona de Cova Solera, ha demanat que l'Agència Catalana de l'Aigua faci un informe sobre la "ideoneïtat tècnica" de construir aquest nou equipament, abordant-ho des d'una perspectiva "integral", és a dir, des del punt de vista de la seguretat, les inundacions, la protecció del medi natural...
Com qualsevol altre ajuntament de ciutat mitjana, el de Rubí no disposa de tècnics especialistes en inundabilitat i medi natural en rieres, però pot demanar aquest informe a l'ACA. Així, el col·lectiu demana que s'aturi l'adjudicació de les obres fins que es disposi d'aquest informe, que no tindria per què ser vinculant però donaria una visió "rigorosa i tècnicament objectiva" per prendre la millor decisió de la ciutadania.
El grup de tècnics recorda que el nou equipament s'ubica en un espai que actualment està catalogat com a inundable. Segons expliquen, l'ACA hauria donat el vist-i-plau a la construcció de l'equipament, "sempre que s'augmenti la quota del mateix", i l'Ajuntament ha hagut de signar una declaració responsable on diu que és conscient del risc a la qual està sotmesa l'activitat, es compromet a formar-se i tenir en consideració les mesures de protecció civil que siguin necessàries i traslladar aquesta informació als possibles afectats.
La Riera que Volem també recorda que no és l'únic antecedent que planteja dubtes sobre l'equipament: un estudi recent sobre la biodiversitat a la Riera de Rubí, fet des de la Diputació de Barcelona per encàrrec del mateix Ajuntament, conclou que cal que es prenguin mesures legals per recuperar terrenys amb bosc de ribera, per augmentar i estabilitzar la biodiversitat del municipi.
L'informe també recorda que, tot i la canalització i obres de protecció, "actualment existeix un risc important de desbordament de la riera, ja que en creixement urbanístic entorn d'aquesta no ha disminuït des que al 1962 la riera va desbordar".
En concret, a part de Terrassa i Matadepera van caure 46,2 l/m2, i la riera de Rubí estava a punt de desbordar. "Imagineu-vos quan caiguin 250 litres i en 30 minuts a tot Rubí i Terrassa", alertava La Riera que Volem en una piulada el mateix dia 13, recordant que al 2018 ja van caure 200 l/m2.
A tot plegat, cal sumar-hi que "el canvi climàtic és un factor d'incertesa claríssim davant el possible augment d'episodis de grans pluges", i per això cal tenir molta cura i analitzar els riscos abans de prendre decisions "irreversibles" en matèria d'urbanisme i seguretat de les persones.
El col·lectiu ha demanat a diverses formacions polítiques que presentin una moció preparada pel mateix col·lectiu per poder aturar l'adjudicació de les obres i encarregar aquest estudi exhaustiu a l'ACA.
Les posicions més naturalistes són les de l'AUP, ERC, Junts, En Comú Podem i Ara Pacte Local, mentre que Veïns per Rubí i PP són més partidaris de mantenir la mobilitat i aparcaments actuals. Enmig, Ciutadans, amb una postura més aviat naturalista però plantejant diversos condicionants tècnics. El PSC no va respondre a l'enquesta, i "es desconeixen els motius que l'han portat a no participar-hi".
El col·lectiu, que veu amb "certa preocupació" algunes propostes de les candidatures sobre el paper que ha de tenir la Riera del futur, assegura que continuarà "sensibilitzant l'opinió pública" sobre la importància de l'entorn natural de la Riera en el futur urbanístic de Rubí. La Riera que Volem ja ha fet públiques algunes de les propostes al voltant d'aquest gran espai natural: una millora ambiental i social del seu entorn, un parc de 10.000 metres quadrats a l'Escardívol o convertir la C-1413 en una via urbana.
Com qualsevol altre ajuntament de ciutat mitjana, el de Rubí no disposa de tècnics especialistes en inundabilitat i medi natural en rieres, però pot demanar aquest informe a l'ACA. Així, el col·lectiu demana que s'aturi l'adjudicació de les obres fins que es disposi d'aquest informe, que no tindria per què ser vinculant però donaria una visió "rigorosa i tècnicament objectiva" per prendre la millor decisió de la ciutadania.
El grup de tècnics recorda que el nou equipament s'ubica en un espai que actualment està catalogat com a inundable. Segons expliquen, l'ACA hauria donat el vist-i-plau a la construcció de l'equipament, "sempre que s'augmenti la quota del mateix", i l'Ajuntament ha hagut de signar una declaració responsable on diu que és conscient del risc a la qual està sotmesa l'activitat, es compromet a formar-se i tenir en consideració les mesures de protecció civil que siguin necessàries i traslladar aquesta informació als possibles afectats.
La zona on es vol construir l'equipament Foto: Projecte Equipament Esportiu
La Riera que Volem també recorda que no és l'únic antecedent que planteja dubtes sobre l'equipament: un estudi recent sobre la biodiversitat a la Riera de Rubí, fet des de la Diputació de Barcelona per encàrrec del mateix Ajuntament, conclou que cal que es prenguin mesures legals per recuperar terrenys amb bosc de ribera, per augmentar i estabilitzar la biodiversitat del municipi.
L'informe també recorda que, tot i la canalització i obres de protecció, "actualment existeix un risc important de desbordament de la riera, ja que en creixement urbanístic entorn d'aquesta no ha disminuït des que al 1962 la riera va desbordar".
La Riera de Rubí, a un metre del desbordament a la zona Nord el passat 13 de juny
Les pluges del passat 13 de juny, alerta el col·lectiu, van mostrar a tothom la violència i perillositat de les aigües de la Riera quan plou una mica més del compte. No va ser una pluja extraordinària, però la riera va estar prop de la seva capacitat màxima en diversos punts, fins a arribar a menys d'un metre del desbordament a la zona Nord de Rubí.En concret, a part de Terrassa i Matadepera van caure 46,2 l/m2, i la riera de Rubí estava a punt de desbordar. "Imagineu-vos quan caiguin 250 litres i en 30 minuts a tot Rubí i Terrassa", alertava La Riera que Volem en una piulada el mateix dia 13, recordant que al 2018 ja van caure 200 l/m2.
A tot plegat, cal sumar-hi que "el canvi climàtic és un factor d'incertesa claríssim davant el possible augment d'episodis de grans pluges", i per això cal tenir molta cura i analitzar els riscos abans de prendre decisions "irreversibles" en matèria d'urbanisme i seguretat de les persones.
La Riera de Rubí, aquest dimarts a la tarda Foto: Twitter/@romamonros
El col·lectiu ha demanat a diverses formacions polítiques que presentin una moció preparada pel mateix col·lectiu per poder aturar l'adjudicació de les obres i encarregar aquest estudi exhaustiu a l'ACA.
Discrepàncies entre formacions sobre el grau de protecció de la Riera
Abans de les eleccions municipals, La Riera que Volem va fer arribar un qüestionari a totes les formacions que es presentaven, i van obtenir respostes desiguals. Com expliquen, "la major part de les candidatures consideren que l'entorn de la riera és l'espai o un dels espais amb major interès ecològic i paisatgístic del terme municipal de Rubí i que cal treballar per renaturalitzar-lo", però hi ha discrepàncies en el grau de protecció que s'ha d'aplicar a l'espai, els usos de la C-1413 i l'Escardívol.Les posicions més naturalistes són les de l'AUP, ERC, Junts, En Comú Podem i Ara Pacte Local, mentre que Veïns per Rubí i PP són més partidaris de mantenir la mobilitat i aparcaments actuals. Enmig, Ciutadans, amb una postura més aviat naturalista però plantejant diversos condicionants tècnics. El PSC no va respondre a l'enquesta, i "es desconeixen els motius que l'han portat a no participar-hi".
El col·lectiu, que veu amb "certa preocupació" algunes propostes de les candidatures sobre el paper que ha de tenir la Riera del futur, assegura que continuarà "sensibilitzant l'opinió pública" sobre la importància de l'entorn natural de la Riera en el futur urbanístic de Rubí. La Riera que Volem ja ha fet públiques algunes de les propostes al voltant d'aquest gran espai natural: una millora ambiental i social del seu entorn, un parc de 10.000 metres quadrats a l'Escardívol o convertir la C-1413 en una via urbana.