Famílies d'alumnes de Rubí critiquen la gestió de l'acte de benvinguda als Reis

La FAMPAR considera que s'ha seguit una metodologia “segregadora” i que ha atorgat “privilegis” que han generat malestar entre centres escolars i famílies

Enguany no es podrà veure aquesta imatge a Rubí
Enguany no es podrà veure aquesta imatge a Rubí | Ajuntament de Rubí
Redacció
06 de gener de 2021, 11:00
La Federació de Mares i Pares d’Alumnes de Rubí (FAMPAR) ha emès un comunicat en el qual critica la campanya de Reis a la ciutat enguany, que s’ha hagut d’adaptar a la situació epidemiològica i a les mesures per frenar els contagis de la Covid-19 i, per tant, ha obligat a suspendre la cavalcada i substituir-la per un acte de benvinguda als Reis al qual només es podia accedir amb reserva d’entradaL'acte, a més, es podrà seguir per les xarxes socials municipals Facebook i Instagram a les 19h.



L’agrupació de famílies, que ha fet arribar el manifest al regidor d'Educació, Víctor García, i a la directora del Servei d'Educació de l'Ajuntament de Rubí, detalla diversos motius pels quals es mostra en desacord amb aquesta gestió, que considera que ha seguit una metodologia “segregadora” i que ha atorgat “privilegis” que han generat malestar entre centres escolars i famílies.

Per començar, lamenten que aquest acte de benvinguda als Reis s’ha convertit en “una activitat per a molt pocs”: segons els seus càlculs, només un 14,47% dels infants d’entre 0 i 11 anys de Rubí podran assistir a l’acte de benvinguda dels Reis, uns 1.500 de 10.300, segons dades de l’Idescat.

Una metodologia de reserva d’entrades “segregadora”

El segon motiu fa referència a les entrades, ja que la FAMPAR creu que el sistema era “injust”: les primeres persones que hi accedien - “persones amb més destresa amb les plataformes virtuals” - van poder reservar les entrades que més els interessaven, en canvi les que no disposen de “mitjans tecnològics o les habilitats per aquest tipus de tràmits” s’han quedat sense. Per tant, consideren que aquesta metodologia és “segregadora”, i reprodueix una de les problemàtiques que ja es van poder veure durant el confinament a les escoles.

Pel que fa a la informació sobre l'activitat, la Federació assegura que “no ha arribat a tothom per igual”, ja que la carta amb les activitats de Nadal va arribar tard "en molts casos", i “sense concreció” sobre el procés d’obtenció de les entrades.

El grup de famílies considera que fer arribar la carta de manera directa a les escoles “hauria garantit el dret a la informació de totes les famílies”, i hauria estat “més ràpid, més econòmic i més fiable”. En aquest sentit, doncs, expliquen que “només les persones que segueixen l’actualitat municipal, o amb entorns socials que ho fan, coneixen els detalls de l’accés a les activitats”. 
 

La postal amb les activitats de Nadal que ha arribat a les bústies de Rubí Foto: Marta Casas


“Places reservades en espais privilegiats”

Finalment, la FAMPAR critica que hi hagi “places reservades en espais privilegiats”. L’agrupació diu que cada activitat de benvinguda als Reis contempla unes 90 places en cada sessió, i una “gran part” d’aquestes són per als infants que lliuren les claus de la ciutat, que a més poden dur dos acompanyants. 

Segons expliquen, la tria d’aquests infants és un oferiment des del consistori a les escoles de la ciutat perquè escullin 6 grups bombolla entre tots els cursos de primer de primària, i que ha creat diferències entre escoles, ja que “algunes obtenen seients privilegiats, i molt buscats”, mentre la resta es veuen dins la “gimcana” per obtenir les poques places disponibles.

La crítica, en aquest sentit, és que la tria dels alumnes per part de les direccions dels centres genera conflictes entre centres, però també entre famílies i direccions escolars, “per no haver-los ofert, o possibilitat, accedir a aquesta situació de privilegi”. 

La FAMPAR demana poder implicar-se en l’organització d’activitats per a infants

La FAMPAR, malgrat les crítiques, entén les dificultats per organitzar la benvinguda als Reis en aquest any de pandèmia, i també agraeix la voluntat municipal per intentar organitzar-la en un context tan complicat, però han considerat necessari fer el comunicat per “vetllar per l’equitat i perquè situacions com a les que ens referim no es tornin a produir”.

La Federació assegura que aposta pel disseny d’activitats que garanteixin la participació de la majoria dels infants de la ciutat, i s’ofereix a ajudar en tot allò que afecti directament les famílies. “Us convidem a pensar en les conseqüències entre escoles, i dins d’aquestes, quan s’ofereixen espais de privilegi”, diuen.


Entre d’altres, proposa que s’aprofitin els mitjans de comunicació propis de les Associacions de Famílies d’Alumnes de la ciutat i la mateixa estructura de les escoles, per “garantir el dret a la informació a la totalitat de les famílies eliminant les barreres actuals”.

També demana que els projectes amb relació a la infància - com la Ciutat amiga de la infància i el projecte Educació 360 - serveixin perquè totes les activitats proposades per l’Ajuntament “incloguessin una mirada des del punt de vista de tots els infants” i que “ens allunyéssim dia a dia de les situacions que afavoreixen l’exclusió social”.

“Tots entenem que ara no es poden fer les coses com abans de la pandèmia, però allò que fem ha de ser el més inclusiu possible”, conclou la FAMPAR.