14
de febrer
de
2023, 08:30
Actualitzat:
16
de febrer,
13:17h
L'Ajuntament de Rubí ha publicat aquest dilluns els resultats de l'enquesta de satisfacció ciutadana i coneixement de la ciutat, que es fa cada any des del 2016, i que ha comptat amb la participació de 419 persones. L'empresa Vox Populi ha estat l'encarregada de fer les entrevistes, a domicili, una metodologia que dona més fiabilitat que les enquestes telefòniques, com ha explicat el director, Jordi Palau.
L'enquesta pregunta sobre diversos aspectes de la ciutat, l'impacte de diverses polítiques públiques o serveis municipals i la valoració de la tasca de govern, entre d'altres. Els resultats que han presentat avui Palau i l'alcaldessa, Ana María Martínez, mostren algunes similituds respecte a anys anteriors, dels quals la màxima edil ha volgut fer alguns comentaris.
Els autobusos urbans, l'aspecte millor valorat i l'aparcament, el que pitjor
El servei de transport urbà és el servei millor valorat pels enquestats, amb una nota global de 7,10 i un 62,5% de persones que els puntuen amb entre 7 i 10 punts. A continuació hi ha l'illa de vianants, que obté una nota global de 6,92 punts i un 66,6% de valoracions entre el 7 i el 10. I en tercer lloc se situa l'oferta comercial de la ciutat, amb una nota de 6,78.
Per contra, l'aspecte pitjor valorat és l'aparcament. Fins a un 80,4% dels enquestats consideren que és deficient i li posen una nota d'entre 0 i 4 punts. En aquest sentit, Ana María Martínez ha recordat que totes les accions que ha dut a terme el govern per millorar l'aparcament a la ciutat - Rubí és la ciutat amb més places d'aparcament lliure, per ràtio, de tota la comarca; s'ha eliminat la zona controlada de pagament i s'han creat nous espais d'aparcament en espais lliures, i ja no n'hi ha més de disponibles - però que, tot i això, intentaran esbrinar què més poden fer per millorar en aquest aspecte.
Un altre dels aspectes pitjor valorats és l'oferta d'oci, tant per a joves com en l'àmbit d'activitats per a infants, amb un 4,34 i un 4,36 respectivament; i el trànsit, amb un 4,78.
Enmig de la taula hi ha la senyalització viària (6,74), l'estat general de la ciutat (6,54), les zones verdes, parcs, jardins i places (6,43), el soroll (6,33), les instal·lacions esportives (6,52), les activitats esportives (6,03), la neteja de carrers (5,56), les activitats culturals i d'oci (5,07) i les instal·lacions culturals i d'oci (5,13).
Pel que fa als serveis municipals, el millor valorat és la Finca Font del Ferro (8,47), seguit del Rubí Forma (7,97), el Rubí Brilla (7,96), la Torre Bassas (7,86), l'Oficina de Serveis a l'Empresa (7,25) i les escoles bressol (7,22). El coneixement d'aquests serveis, però, és desigual: només un 6,4% afirma saber quina és la tasca que fa l'Oficina de Serveis a l'Empresa i un 21,2% ha estat usuari de les escoles bressol. El coneixement de l'oferta de la Torre Bassas s'enfila fins al 61,1%, el del Rubí Forma al 58% i el de la Font del Ferro, un 56,1%.
La ciutadania també ha valorat els parcs i zones verdes de la ciutat: el Parc de la Serreta - Nord és el que té la puntuació més alta, amb un 6,48, seguit del Parc de Ca n'Oriol amb un 6,41 i el de Ca n'Alzamora amb un 6,30 i l'Arborètum - Parc del Castell amb un 6,29. Per sota del 6, però també amb aprovat, queden el Parc Ibèric de Can Fatjó (5,97) i el Parc de la Pau i la Natura (5,75).
Un 43% de la ciutadania se sent insegura a Rubí
La seguretat és un altre dels aspectes recurrents en els resultats de les enquestes. En concret, l'entrevista preguntava a les persones com se sentien de segures a casa seva, al seu barri i a la ciutat, i és en aquest punt on hi ha més persones que se senten insegures (un 43%). En canvi, un 73,7% diuen que se senten segurs a casa seva, i un 33,4% al barri.
Segons Martínez, és lògic que les persones se sentin més segures al seu entorn més proper, però ha recordat el que ja va quedar constatat en la presentació del balanç de dades sobre seguretat que es va presentar la setmana passada: "Rubí és una ciutat segura", ja que les dades dels fets delictius es troben per sota de la mitjana catalana, de la mitjana de la comarca i d'altres ciutats veïnes.
Tanmateix, la inseguretat és la principal preocupació d'un 66,6% dels rubinencs, i més d'un 46% responen que és la primera, mentre que un 14,1% la situen en segon lloc i un 8,8% en tercer lloc. Els altres aspectes que més preocupen als enquestats són el transport privat i l'aparcament (54,2%)i la neteja i el manteniment (52,7%).
Els grans esdeveniments de la ciutat, puntuats amb un notable
Els grans esdeveniments de la ciutat reben molt bona puntuació per part dels enquestats, i concretament quatre obtenen més d'un 7: Los40 Primavera Pop (7,46), la Fira de Nadal (7,29), el Festival Rrandom (7,14) i la Festa Major (7,09). L'enllumenat de Nadal també es queda prop del notable (6,77).
Per sota d'aquesta puntuació però també amb un bé hi ha la Fira del Vi i la Fira del Vi Jove, amb un 6,52 i un 6,07 respectivament, la Fira de la Cervesa amb un 6,58 o el Mercadal, amb un 6,52.
Gairebé un 70% dels enquestats aprova la gestió de l'equip de govern
Un 47% dels enquestats valoren l'actuació de l'alcaldessa i l'equip de govern amb un 5 o un 6, i un 22% amb una puntuació d'entre 7 i 10. Així, un 69% aprova la gestió del govern, només un 15% la suspenen, i un 16,7% no ho saben o no contesten.
Pel que fa al coneixement d'Ana María Martínez, un 39,4% la coneix i sap dir-ne el nom complet, i un 25,4% demostra conèixer-la tot i que no en sap dir el nom. Un 31,7% no la coneix, o bé respon un altre nom o dona respostes que no la identifiquen.
La comunicació de les actuacions de l'Ajuntament també rep un aprovat: un 63% es considera normalment, bastant o molt informat, mentre que l'altre 37% diu que està poc o gens informat. Amb tot, un 66% diu que el Consistori és normalment transparent, un 9% que ho és bastant o molt, i un 20%, poc o gens.
L'enquesta també demana pel grau de coneixement d'algunes actuacions concretes, com per exemple les que s'han dut a terme a les urbanitzacions en els últims 5 anys: un 48,9% no les coneix, i els que sí que les coneixen les valoren de manera desigual: un 27,1% considera que són positives, un 25,6% que són poc positives, i un 10%, molt positives. Fins a un 36,7% no ho sap o no contesta.
Si bé les millores a les urbanitzacions suspenen, en global, amb un 4,7, altres aspectes obtenen millors resultats tant pel que fa al coneixement com pel que fa a la valoració: els canvis d'enllumenat públic per reduir el consum energètic (7,12), el sistema de plaques fotovoltaiques (7,09) i els punts de recàrrega elèctrics - tot i que cap de les persones enquestades ha afirmat ser-ne usuari, ja que un 53,9% no tenen vehicle elèctric i el 3,6% que sí que en tenen no els fan servir - amb un 5,57.
L'enquesta pregunta sobre diversos aspectes de la ciutat, l'impacte de diverses polítiques públiques o serveis municipals i la valoració de la tasca de govern, entre d'altres. Els resultats que han presentat avui Palau i l'alcaldessa, Ana María Martínez, mostren algunes similituds respecte a anys anteriors, dels quals la màxima edil ha volgut fer alguns comentaris.
Els autobusos urbans, l'aspecte millor valorat i l'aparcament, el que pitjor
El servei de transport urbà és el servei millor valorat pels enquestats, amb una nota global de 7,10 i un 62,5% de persones que els puntuen amb entre 7 i 10 punts. A continuació hi ha l'illa de vianants, que obté una nota global de 6,92 punts i un 66,6% de valoracions entre el 7 i el 10. I en tercer lloc se situa l'oferta comercial de la ciutat, amb una nota de 6,78.
Un bus urbà de Rubí Foto: Localpres
Per contra, l'aspecte pitjor valorat és l'aparcament. Fins a un 80,4% dels enquestats consideren que és deficient i li posen una nota d'entre 0 i 4 punts. En aquest sentit, Ana María Martínez ha recordat que totes les accions que ha dut a terme el govern per millorar l'aparcament a la ciutat - Rubí és la ciutat amb més places d'aparcament lliure, per ràtio, de tota la comarca; s'ha eliminat la zona controlada de pagament i s'han creat nous espais d'aparcament en espais lliures, i ja no n'hi ha més de disponibles - però que, tot i això, intentaran esbrinar què més poden fer per millorar en aquest aspecte.
Un altre dels aspectes pitjor valorats és l'oferta d'oci, tant per a joves com en l'àmbit d'activitats per a infants, amb un 4,34 i un 4,36 respectivament; i el trànsit, amb un 4,78.
Enmig de la taula hi ha la senyalització viària (6,74), l'estat general de la ciutat (6,54), les zones verdes, parcs, jardins i places (6,43), el soroll (6,33), les instal·lacions esportives (6,52), les activitats esportives (6,03), la neteja de carrers (5,56), les activitats culturals i d'oci (5,07) i les instal·lacions culturals i d'oci (5,13).
Pel que fa als serveis municipals, el millor valorat és la Finca Font del Ferro (8,47), seguit del Rubí Forma (7,97), el Rubí Brilla (7,96), la Torre Bassas (7,86), l'Oficina de Serveis a l'Empresa (7,25) i les escoles bressol (7,22). El coneixement d'aquests serveis, però, és desigual: només un 6,4% afirma saber quina és la tasca que fa l'Oficina de Serveis a l'Empresa i un 21,2% ha estat usuari de les escoles bressol. El coneixement de l'oferta de la Torre Bassas s'enfila fins al 61,1%, el del Rubí Forma al 58% i el de la Font del Ferro, un 56,1%.
La ciutadania també ha valorat els parcs i zones verdes de la ciutat: el Parc de la Serreta - Nord és el que té la puntuació més alta, amb un 6,48, seguit del Parc de Ca n'Oriol amb un 6,41 i el de Ca n'Alzamora amb un 6,30 i l'Arborètum - Parc del Castell amb un 6,29. Per sota del 6, però també amb aprovat, queden el Parc Ibèric de Can Fatjó (5,97) i el Parc de la Pau i la Natura (5,75).
Parc de la Serreta de Rubí Foto: Marta Casas
Un 43% de la ciutadania se sent insegura a Rubí
La seguretat és un altre dels aspectes recurrents en els resultats de les enquestes. En concret, l'entrevista preguntava a les persones com se sentien de segures a casa seva, al seu barri i a la ciutat, i és en aquest punt on hi ha més persones que se senten insegures (un 43%). En canvi, un 73,7% diuen que se senten segurs a casa seva, i un 33,4% al barri.
Segons Martínez, és lògic que les persones se sentin més segures al seu entorn més proper, però ha recordat el que ja va quedar constatat en la presentació del balanç de dades sobre seguretat que es va presentar la setmana passada: "Rubí és una ciutat segura", ja que les dades dels fets delictius es troben per sota de la mitjana catalana, de la mitjana de la comarca i d'altres ciutats veïnes.
Tanmateix, la inseguretat és la principal preocupació d'un 66,6% dels rubinencs, i més d'un 46% responen que és la primera, mentre que un 14,1% la situen en segon lloc i un 8,8% en tercer lloc. Els altres aspectes que més preocupen als enquestats són el transport privat i l'aparcament (54,2%)i la neteja i el manteniment (52,7%).
Els Mossos s'enduen una persona detinguda a la zona del Progrés de Rubí Foto: Twitter/@mossoscat
Els grans esdeveniments de la ciutat, puntuats amb un notable
Els grans esdeveniments de la ciutat reben molt bona puntuació per part dels enquestats, i concretament quatre obtenen més d'un 7: Los40 Primavera Pop (7,46), la Fira de Nadal (7,29), el Festival Rrandom (7,14) i la Festa Major (7,09). L'enllumenat de Nadal també es queda prop del notable (6,77).
Per sota d'aquesta puntuació però també amb un bé hi ha la Fira del Vi i la Fira del Vi Jove, amb un 6,52 i un 6,07 respectivament, la Fira de la Cervesa amb un 6,58 o el Mercadal, amb un 6,52.
Gairebé un 70% dels enquestats aprova la gestió de l'equip de govern
Un 47% dels enquestats valoren l'actuació de l'alcaldessa i l'equip de govern amb un 5 o un 6, i un 22% amb una puntuació d'entre 7 i 10. Així, un 69% aprova la gestió del govern, només un 15% la suspenen, i un 16,7% no ho saben o no contesten.
Pel que fa al coneixement d'Ana María Martínez, un 39,4% la coneix i sap dir-ne el nom complet, i un 25,4% demostra conèixer-la tot i que no en sap dir el nom. Un 31,7% no la coneix, o bé respon un altre nom o dona respostes que no la identifiquen.
La comunicació de les actuacions de l'Ajuntament també rep un aprovat: un 63% es considera normalment, bastant o molt informat, mentre que l'altre 37% diu que està poc o gens informat. Amb tot, un 66% diu que el Consistori és normalment transparent, un 9% que ho és bastant o molt, i un 20%, poc o gens.
L'Ajuntament és considerat una institució transparent Foto: Ajuntament de Rubí
L'enquesta també demana pel grau de coneixement d'algunes actuacions concretes, com per exemple les que s'han dut a terme a les urbanitzacions en els últims 5 anys: un 48,9% no les coneix, i els que sí que les coneixen les valoren de manera desigual: un 27,1% considera que són positives, un 25,6% que són poc positives, i un 10%, molt positives. Fins a un 36,7% no ho sap o no contesta.
Si bé les millores a les urbanitzacions suspenen, en global, amb un 4,7, altres aspectes obtenen millors resultats tant pel que fa al coneixement com pel que fa a la valoració: els canvis d'enllumenat públic per reduir el consum energètic (7,12), el sistema de plaques fotovoltaiques (7,09) i els punts de recàrrega elèctrics - tot i que cap de les persones enquestades ha afirmat ser-ne usuari, ja que un 53,9% no tenen vehicle elèctric i el 3,6% que sí que en tenen no els fan servir - amb un 5,57.