Així són els nous trens de FGC que circularan pel Vallès

Les millores en els serveis i el disseny es faran en els 22 vehicles de la sèrie per allargar-ne la vida útil 15 anys més

La modernització pretén dotar dels mateixos serveis, condicions de confort i disseny que els dels trens més nous, estrenats el desembre del 2022
La modernització pretén dotar dels mateixos serveis, condicions de confort i disseny que els dels trens més nous, estrenats el desembre del 2022
Redacció
06 de juny del 2024
Actualitzat a les 16:33h

Renovació profunda a la línia Barcelona-Vallès. FGC ha iniciat els treballs per renovar 22 dels trens de la flota amb l'objectiu d'allargar la vida útil de les unitats durant 15 anys més. La modernització pretén dotar dels mateixos serveis, condicions de confort i disseny que els dels trens més nous, estrenats el desembre del 2022. Es preveu una inversió de 16,3 milions d'euros. La rehabilitació completa de l'interiorisme i del disseny exterior dels 22 trens.  S'utilitzaran els mateixos criteris amb què es van construir els últims trens estrenats a la línia, els de la sèrie 115.

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, acompanyada del president d'FGC, Antoni Segarra i Barreto, han visitat aquest dijous la primera unitat que es renova, que actua com a prototip. Es preveu que es posi en circulació aquesta tardor. Un cop entri en servei aquest primer tren renovat, FGC assegura que s'aniran rehabilitant progressivament la resta d'unitats, que, en primer lloc, es farà en les 16 unitats de tren adquirides l'any 1996 i, posteriorment, en les 6 unitats que es van estrenar l'any 2003.

Renovació exterior, reformes en l'interiorisme i també en les cabines dels conductors

Les millores en l'interiorisme que es faran a les unitats 112 replicaran el disseny dels 15 trens que es van estrenar el desembre del 2022. Un dels canvis més visibles serà la retirada de les barreres de vidre que separen els seients amb les zones de portes, amb l'objectiu de donar més obertura i amplitud a l'interior dels trens. A més, es repintaran portes, agafadors i altres elements del tren amb els mateixos colors que tenen les unitats 115.

Pel que fa als seients, tot i que se'n mantindrà l'estructura, s'encoixinaran de nou, amb les mateixes espumes que els trens 115, alhora que es renovaran els reposacaps i els reposabraços, amb materials més robustos. Els portaequipatges també es netejaran i es repararan.

20240606 RENOVACIÓ TRENS SÈRIE 112 FGC COR RUBÍ CONSELLERA ESTER CAPELLA JMP3500
Aquest dijous han començat les primeres renovacions Juanma Peláez

Exteriorment, els trens de la sèrie 112 també canviaran d'aspecte, ja que seran repintats amb els mateixos elements distintius que les unitats 115, combinant els colors negre i blanc. També es netejarà tota la superfície dels vehicles. A diferència de les unitats de tren 115, en què els quatre cotxes estan interconnectats per passadissos, les unitats 112 mantindran l'actual separació entre cotxes.

A més, des de FGC asseguren que es renovarà tot el sistema d'informació al viatger, amb pantalles d'informació a l'interior dels trens, però també els altaveus i el sistema d'intercomunicacions. S'instal·laran ports de connexió USB i es renovaran els espais per a les persones de mobilitat reduïda, amb la instal·lació de més seients plegables i la incorporació de suports d'esquena i suports per a cadires de rodes i per a bicicletes.

A banda dels combois de passatgers, l'actuació també preveu canvis en les cabines dels maquinistes. S'hi rehabilitarà la interfície, s'instal·laran nous monitors de videovigilància interna i es renovarà el registrador jurídic dels trens, la caixa que registra totes les variables de conducció del tren.

Les unitats de tren de sèrie 112, amb una capacitat de 500 viatgers, van entrar en servei el gener de l'any 1996 a la línia Barcelona-Vallès. La modernització de la xarxa de via internacional d'FGC i la progressiva retirada de la circulació dels trens més antics va comportar la necessitat d'adquirir un material modern i de grans prestacions. L'any 2003 es van afegir 6 unitats de tren noves de la mateixa sèrie 112.

El desembre del 2022, coincidint amb l'estrena de les noves freqüències a la línia Barcelona-Vallès, es van incorporar 15 unitats de la nova sèrie 115, trens més moderns amb novetats en confort pels passatgers. Amb aquests nous trens en servei, la flota de la línia té 61 unitats (22 trens de la sèrie 112, 19 de la 113, 5 de la 114 i 15 de la 115), la qual cosa ha permès incrementar la capacitat de la línia, que ha passat d'una capacitat de 80 milions de viatgers a l'any a 110 milions.