Transformació total de l’avinguda de l'Estatut de Rubí

L’objectiu és convertir aquesta via en un carrer més segur, accessible i sostenible, canviant tant la seva imatge com els usos

Transformació avinguda estatut de Rubí.
Transformació avinguda estatut de Rubí. | Aj. Rubí
Redacció
10 de setembre de 2024, 17:27

L’avinguda de l’Estatut de Rubí viurà una transformació total entre la plaça de l’Agricultura i els carrers de les Basses i Galícia. Aquest és l'objectiu que té el govern de Rubí que aquest dimarts ha presentat el projecte previst per aquesta via. Per dur-ho a terme, calia abans aconseguir la titularitat de la via. El 2019, el Consistori va sol·licitar el traspàs a la Generalitat i aquell mateix any es va fer efectiu.

Les actuacions que s’estan impulsant a l’avinguda de l’Estatut ajudaran a tenir una mobilitat més sostenible i un espai públic de qualitat. Tot plegat per seguir avançant en una ciutat viva a la mida de les persones. Es busca que l’avinguda de l’Estatut esdevingui un veritable eix cívic, que sigui complex, divers i complet. I això s’aconseguirà reequilibrant la funció actual de la via (lloc de pas per als vehicles que volen travessar la ciutat) a favor dels vianants. 

L’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, ha explicat que aquest “és un dels projectes més ambiciosos i necessaris impulsats per aquest govern municipal, que aspira a transformar l’avinguda de l’Estatut en una veritable via urbana al servei dels vianants i no tant dels vehicles”. De la mateixa manera s’ha expressat el 3r tinent d’Alcaldia i regidor de Medi Ambient, Transició Ecològica i Benestar Animal, Andrés Medrano Muñoz: “Aquest és un projecte majúscul, de transformació de la ciutat. Fins ara hem fet moltes actuacions a la ciutat en coherència amb aquest propòsit de fer una ciutat més saludable, més connectada. Aquesta transformació que projectem, que acompanya totes les altres, serà decisòria i impactant”.

Així serà la transformació:

  • Es millorarà la seguretat viària a través d’una mobilitat més sostenible, segura i agradable: s’instal·laran semàfors i nova senyalització per reduir la velocitat dels vehicles; es crearan nous passos de vianants, s’ampliaran voreres i es posarà un enllumenat més adequat per als nou usos de la via, que incrementaran la seguretat dels vianants; s’afavoriran les connexions transversals per tal de cosir millor la ciutat; es reorganitzarà l’estacionament de vehicles.
  • S’introduirà un carril bici segregat (protegit) per garantir la seguretat i comoditat de les persones ciclistes. D’aquesta manera es facilitarà també una mobilitat més sostenible, saludable i eficient. En total hi haurà 1.370 metres de carril bici.
  • Es millorarà l’accessibilitat gràcies a l’ampliació de les voreres, a partir d’ara lliure d’obstacles i ben il·luminades, i la creació de passos de vianants amb paviments tàctils.
  • Es restablirà una imatge urbana adaptada a la diversitat d'usuaris i d’activitats que es desenvolupen a l’avinguda: s’implantaran voreres arbrades i escocells correguts a banda i banda del carril bici, amb vegetació que generi diverses coloracions; es crearan noves zones d’estada i d’esbarjo al llarg de la via, i un nou espai amb àrea infantil entre la pl. Agricultura i el c. Flammarion; es milloraran les xarxes de subministrament ─nou enllumenat, actualització de la xarxa de clavegueram i d’aigua on hi hagi deficiències, renovació de la xarxa de drenatge, introducció del reg sostenible i soterrament dels cables aeris─; s’introduirà vegetació i elements urbans que afavoreixin una imatge menys monòtona d’aquesta via.
  • S’aplicaran criteris de sostenibilitat: es plantaran 159 arbres autòctons amb baix requisit hídric en voreres i com a protecció del carril bici.; s’introduirà sol estructural entre escocells per afavorir el creixement dels arbres; s’instal·laran sensors pluviomètrics per al reg; s’instal·larà enllumenat led, entre d’altres.

Totes aquestes actuacions, incloses al projecte que avui es porta a aprovació, estan pressupostades en prop de 5,5 milions d’euros i tindran finançament de la Diputació de Barcelona. Després d'aprovar-se en ple municipal, es farà l'exposició pública i les obres podrien començar el segon semestre del 2025.  

Actuacions que ja s'han fet:

  • L'octubre de 2020 es van col·locar reductors de velocitat per millorar-ne la seguretat
  • El maig de 2021 es va limitar la velocitat a 30 km/h (malgrat que aquesta via permetia que fos de 50 km/h)
  • El juny de 2022 es va limitar el pas de vehicles de més de 3,5 tones
  • El juliol de 2024 es va habilitar un nou pas de vianants amb semàfor a l’altura del c. Múrcia i es va aprovar la construcció d’un nou pas de vianants elevat amb semàfor a l’altura del c. Belchite.

Segons Medrano Muñoz, “tothom captarà que la ciutat s’està transformant, fomentant més la connexió interna. Volem rebaixar el paper d’interconnexió que té l’av. Estatut entre diferents municipis. El trànsit de vehicles motoritzats s’ha de desviar al màxim possible de les zones habitades i el que volem amb aquest projecte és tenir molt clar aquest canvi de jerarquia en la mobilitat”.

Per aquest motiu, cal millorar les alternatives de pas. En aquest sentit, l’alcaldessa ha assegurat que l’Ajuntament parlarà amb altres administracions, especialment amb la Generalitat, per oferir aquests recorreguts alternatius. “El projecte de pacificació de l’avinguda de l’Estatut ens acosta a la ciutat que volem. Un Rubí acord als objectius de desenvolupament sostenible, i que situa aquesta actuació com una prioritat dins del pla d’acció de l’Agenda Urbana del municipi”, ha conclòs l’alcaldessa.