[noticiadiari]2/240197[/noticiadiari]
Els actes van començar a la plaça de la Nova Estació, rebatejada com a plaça 1 d'Octubre, amb la lectura d'un manifest unitari a càrrec de la presidenta de l'Associació de Veïns del Pinar, Maria José Munuera, que va destacar la victòria que va suposar aquell 1 d'octubre, i va defensar la unitat del sobiranisme rubinenc malgrat les discrepàncies que es puguin donar entre partits i entitats i el moment d'incertesa en què es troba el moviment actualment.

María José Munuera llegeix el manifest de l'1-O Foto: Marta Casas
Després d'una interpretació musical del cantautor Joan Antoni Tort, els assistents van tornar a col·locar la placa que dona nom a la plaça, i que cada any és vandalitzada. La plataforma 1 d'octubre voldria que el canvi de nom fos oficial, com passa en algunes poblacions catalanes com Girona, Caldes o Palau Solità i Plegamans.
A continuació va arrencar la marxa de torxes, una activitat tradicionalment organitzada per Òmnium per la vigília de la Diada però que enguany s'ha volgut reservar per a l'1-O. La marxa va recórrer tota l'illa de vianants i un tram del carrer Montserrat fins arribar a la plaça del Doctor Guardiet, concretament al solar del Centre Democràtic Republicà, on testimonis de l'1-O com Jordi Muntan, Joan Benet, Sergio García o Manela Anguita van explicar com van viure l'organització i desenvolupament del referèndum d'autodeterminació a la ciutat.

Jordi Muntan, Joan Benet i Sergio Jiménez expliquen la seva experipencia l'1-O. Foto: Marta Casas