Entre d'altres destaca la B-40 que ha estat una de les inversions més discutides dels últims anys. També l'etern i esperat soterrament de les vies del tren en el seu pas per Montcada, o l'execució dels intercanviadors per connectar FGC amb Rodalies. Alguns, ja pactats i pressupostats per l'executiu del PSOE, podrien acabar en paper mullat amb l'entrada d'un nou govern PP-Vox. L'ajornament o finalització de la suspensió de la llei d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera -que des de la pandèmia permet als consistoris destinar els superàvits i romanents de tresoreria a pagar despeses corrents- també serà clau i definirà el transcurs econòmic dels ens locals de cara al pròxim mandat.
Execució de la B-40
El mandat de Pedro Sánchez ha acabat amb la signatura de l'acord polític sobre l'execució de la B-40, la via que ha de connectar Terrassa i Sabadell pel nord de la ciutat egarenca. El compromís de la Moncloa està supeditat a la transferència de 914 milions d'euros a la Generalitat per destinar-los a infraestructures. La B-40 es tracta d'una via llargament reivindicada i criticada a parts iguals que ha de permetre que el trànsit rodat circuli entre el Baix Llobregat i Sabadell o Castellar del Vallès donant continuïtat al tram del Quart Cinturó entre Abrera i Terrassa que s'hauria d'acabar aquesta tardor. El que no està clar, però, és com ha de ser el traçat i, sobretot, la capacitat d'aquesta nova via. Precisament, aquest és el debat que ara mateix hi ha al territori, ja que mentre els sectors empresarials defensen una via d'alta capacitat, els que són més reticents i també les seccions locals d'ERC aposten per una via pacificada.
Connexió ferroviària FGC-Renfe
Pel que fa a Sant Cugat, cal destacar el projecte competencial dels reivindicats intercanviadors de FGC-Rodalies a les estacions de Volpelleres i Hospital General que permetrien enxarxar les comarques vallesanes amb el Baix Llobregat i la resta del territori connectant l'R4 i l'R8. Una promesa, pendent a definir, que té una partida de 20 milions d'euros reservada als pressupostos per millorar la mobilitat interna i promocionar l'eficiència i funcionalitat de la xarxa ferroviària.Les pantalles acústiques
També queda pendent consolidar la instal·lació de les pantalles acústiques de l'AP-7 i la B-30 pel seu pas a Sant Cugat (Mas Gener i Can Cabassa), Rubí (Can Vallhornat) i estudiar estendre-les pel tram de Valldoreix. Així doncs, amb un paquet reservat de 5 milions d'euros està previst l'aixecament d'aquesta infraestructura per reduir la contaminació acústica i millorar la qualitat de vida dels veïns.Més freqüències a l'R8
Pel que fa a la línia R8, que passa per Rubí, Sant Cugat, Castellbisbal, Santa Perpètua de Mogoda i Cerdanyola, una millora de les freqüències seria òptima per fer la línia més funcional i atractiva. Actualment la freqüència és d'un sol tren per hora i sentit, insuficient per a una línia que, tot i que no connecta amb Barcelona, uneix tres comarques (Vallès Oriental, Vallès Occidental i Baix Llobregat).
L'esperat soterrament de l'R2
Un dels projectes més esperats a la comarca en matèria ferroviària és el soterrament de l'R2 al seu pas per Montcada i Reixac. Els veïns d'aquesta població vallesana aplaudeixen la que el Govern espanyol hagi posat fil a l'agulla a una demanda llargament reivindicada. Està previst que pròximament s'adjudiquin les obres però amb un canvi de govern podrien perillar. Fa pocs dies la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar la licitació de la redacció d'un estudi informatiu sobre el desdoblament de l'R3 entre les estacions de Montcada Bifurcació i Mollet Santa Rosa. Una obra necessària per millorar la connexió ferroviària.

L'espai que ocupen les vies es convertirà en un passeig per a la ciutadania Foto: ACN/Albert Segura
Connexió ferroviària entre Vallesos
L'actual govern espanyol també ha anunciat un projecte per habilitar una nova connexió el Vallès Occidental i l'Oriental de manera més eficient que l'actual. Fa pocs dies, anunciava la licitació per a la redacció de l'estudi informatiu. Aquest document abordarà la definició, viabilitat i anàlisi de les alternatives tècniques que puguin plantejar-se per entrellaçar la xarxa ferroviària existent i establir una nova connexió de Rodalies entre les línies Barcelona-Sabadell-Terrassa (R4) i la línia Papiol-Mollet (R8), permetent facilitar la ruta Sabadell i Granollers. En definitiva, una voluntat política que podria quedar sobre la taula si canvia el color de la Moncloa.
1.500 habitatges assequibles
Els municipis que formen part de l'Associació de l'Arc Metropolità - del Vallès Occidental, Rubí, Terrassa i Sabadell - van signar un protocol per a la construcció de 1.500 habitatges de lloguer assequible - als nou municipis, amb una dotació per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana de 5,3 milions d'euros.L'acord entre el ministeri liderat per Raquel Sánchez i la Generalitat especifica que els habitatges es destinaran a unitats familiars amb recursos limitats i es construiran, de manera preferent, en sòl públic, que cediran tant l'executiu català com els ajuntaments.