26
d'octubre
de
2022, 13:09
El PSC i En Comú Podem, partits que ostenten el govern municipal de Rubí, presentaran al ple d'aquest dijous una moció "per a una educació de qualitat i equitativa" a la ciutat, i que recull un seguit de greuges en matèria d'educació que han detectat al municipi i els seus centres educatius. "Cada cop ens trobem més esquerdes per on es filtren les desigualtats que tenen un impacte enorme en el desenvolupament dels nostres infants", asseguren en el text.
Tot i els esforços dels centres educatius, tant escoles com instituts, per oferir una educació de màxima qualitat, afirmen que es troben amb moltes dificultats, una situació que "s'arrossega des de fa anys, sense que l'administració competent - la Generalitat - tingui l'educació com a prioritat". De fet, acusen la Generalitat de "manca de preocupació, desatenció i fins i tot menysteniment" cap a la ciutat de Rubí, fet que provoca "una manca de recursos històrica". "Tornem a demanar que l'administració competent no defugi ni sigui negligent en una matèria tan substancial com l'educació", etziben.
El llistat de deficiències que assenyalen els socialistes i els comuns és llarga, i afecten a tots els centres educatius de primària i secundària. Per començar, la que ja va sortir a la llum al ple del mes passat i que feia referència a la falta d'hores de vetlladors en un centre educatiu concret, que el govern no ha volgut fer públic. RubiTV.cat va demanar tenir accés a la carta que havien fet arribar al govern les famílies del centre, però no ha rebut resposta. El text d'aquesta moció actualitza la problemàtica: aquest servei estava en licitació al mes de setembre i, tot i que assegurava que al mes d'octubre el problema estaria resolt, les enquestes fetes pel Departament d'Educació revelen que no ho estarà fins a finals de desembre. En alguns centres, a més, han disminuït amb els anys les hores de vetlladors, "quan les realitats dels alumnes no són de millora", lamenten el PSC i ECP.
Pel que fa a l'àmbit organitzatiu, Serveis Territorials ha comunicat a l'Ajuntament que a partir del gener de 2023 el centre disposarà d'una persona més per reduir una hora lectiva a tot el col·lectiu de mestres i professors, un col·lectiu que ja ha manifestat que refer els horaris a partir del gener suposa molta feina extra i un gran canvi, tant per als infants com per al funcionament dels centres. "Tot i ser una mesura positiva, la seva implantació no ha estat consensuada amb els centres", consideren socialistes i comuns. De fet, els sindicats ja han anunciat noves mobilitzacions davant la manca de propostes i concreció d'Educació en aquest i altres aspectes.
Un altre dels motius de queixa del govern municipal és la manca de claredat en els criteris per assignar els recursos. Segons expliquen, el Departament dota algunes escoles d'una assignació tenint en compte la seva tipologia, el nombre d'alumnes amb necessitats especials... i demanen, per una banda, "tenir-los clars" i, per l'altra, incrementar-los de manera equitativa.
En el mateix sentit, denuncien que cal revisar la complexitat de centres de manera més àgil i transparent: "És difícil entendre que la complexitat d'un centre canviï en dos anys quan no ho ha fet la realitat del barri i les famílies", diuen. Aquest fet provoca que en alguns casos la complexitat del centre no sigui equivalent a la realitat de l'entorn i que es donin recursos desiguals a centres de la mateixa complexitat. "Donada la població de Rubí, amb el percentatge d'alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, creiem que tots els centres haurien de ser de complexitat alta, com a mínim", afirmen.
Una altra qüestió són les Aules d'Acollida i la seva distribució, ja que segons sembla, "els criteris estan canviant en els últims anys i cada cop són més restrictius". El PSC i els Comuns demanen conèixer-los i tenir-los per escrit, perquè segons les seves informacions "sembla que només comptabilitzen per aquest recurs l'alumnat que no tingui la mateixa tipologia d'alfabet". A més, demanen que les assignacions a les aules d'acollida es facin amb les previsions a l'alça, atès que amb el procés de matrícula viva és "constant i creixent" a Rubí.
Els partits del govern municipal també afegeixen demandes de recursos específics com les unitats de Suport Intensiu d'Escolarització Intensiva, ja que ha augmentat l'alumnat que ho necessita; i una Unitat d'Escolarització Compartida per evitar que les famílies usuàries s'hagin de desplaçar a Cerdanyola o Terrassa.
També sol·liciten una clarificació de la situació del procés de construcció de l'Escola del Bosc, proposen a la Generalitat la col·laboració i cofinançament per tirar endavant el projecte d'ampliació del Centre d'Educació Especial de Ca n'Oriol - hi ha hagut fins a tres intents per licitar-lo -, demanen l'ampliació del gimnàs de l'Escola Montessori, una "reivindicació històrica", i una actuació a l'edifici de la Schola, que cada cop es troba en una situació "més crítica, malgrat les intervencions parcials per aturar el deteriorament progressiu de les instal·lacions".
Per últim, el govern municipal vol que es doti amb recursos suficients del Decret d'Eduació Inclusiva per evitar situacions "molt greus" entre l'alumnat més vulnerable de Rubí, i com sempre, la millora de l'oferta de cicles formatius, PFI i altra formació professional integrada.
Entre els acords de la moció, a més d'exigir el compliment de les qüestions exposades, el govern municipal demana la reprovació o dimissió del conseller d'Educació, Josep González-Cambray.
Tot i els esforços dels centres educatius, tant escoles com instituts, per oferir una educació de màxima qualitat, afirmen que es troben amb moltes dificultats, una situació que "s'arrossega des de fa anys, sense que l'administració competent - la Generalitat - tingui l'educació com a prioritat". De fet, acusen la Generalitat de "manca de preocupació, desatenció i fins i tot menysteniment" cap a la ciutat de Rubí, fet que provoca "una manca de recursos històrica". "Tornem a demanar que l'administració competent no defugi ni sigui negligent en una matèria tan substancial com l'educació", etziben.
El llistat de deficiències que assenyalen els socialistes i els comuns és llarga, i afecten a tots els centres educatius de primària i secundària. Per començar, la que ja va sortir a la llum al ple del mes passat i que feia referència a la falta d'hores de vetlladors en un centre educatiu concret, que el govern no ha volgut fer públic. RubiTV.cat va demanar tenir accés a la carta que havien fet arribar al govern les famílies del centre, però no ha rebut resposta. El text d'aquesta moció actualitza la problemàtica: aquest servei estava en licitació al mes de setembre i, tot i que assegurava que al mes d'octubre el problema estaria resolt, les enquestes fetes pel Departament d'Educació revelen que no ho estarà fins a finals de desembre. En alguns centres, a més, han disminuït amb els anys les hores de vetlladors, "quan les realitats dels alumnes no són de millora", lamenten el PSC i ECP.
Pel que fa a l'àmbit organitzatiu, Serveis Territorials ha comunicat a l'Ajuntament que a partir del gener de 2023 el centre disposarà d'una persona més per reduir una hora lectiva a tot el col·lectiu de mestres i professors, un col·lectiu que ja ha manifestat que refer els horaris a partir del gener suposa molta feina extra i un gran canvi, tant per als infants com per al funcionament dels centres. "Tot i ser una mesura positiva, la seva implantació no ha estat consensuada amb els centres", consideren socialistes i comuns. De fet, els sindicats ja han anunciat noves mobilitzacions davant la manca de propostes i concreció d'Educació en aquest i altres aspectes.
Un altre dels motius de queixa del govern municipal és la manca de claredat en els criteris per assignar els recursos. Segons expliquen, el Departament dota algunes escoles d'una assignació tenint en compte la seva tipologia, el nombre d'alumnes amb necessitats especials... i demanen, per una banda, "tenir-los clars" i, per l'altra, incrementar-los de manera equitativa.
En el mateix sentit, denuncien que cal revisar la complexitat de centres de manera més àgil i transparent: "És difícil entendre que la complexitat d'un centre canviï en dos anys quan no ho ha fet la realitat del barri i les famílies", diuen. Aquest fet provoca que en alguns casos la complexitat del centre no sigui equivalent a la realitat de l'entorn i que es donin recursos desiguals a centres de la mateixa complexitat. "Donada la població de Rubí, amb el percentatge d'alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, creiem que tots els centres haurien de ser de complexitat alta, com a mínim", afirmen.
Una altra qüestió són les Aules d'Acollida i la seva distribució, ja que segons sembla, "els criteris estan canviant en els últims anys i cada cop són més restrictius". El PSC i els Comuns demanen conèixer-los i tenir-los per escrit, perquè segons les seves informacions "sembla que només comptabilitzen per aquest recurs l'alumnat que no tingui la mateixa tipologia d'alfabet". A més, demanen que les assignacions a les aules d'acollida es facin amb les previsions a l'alça, atès que amb el procés de matrícula viva és "constant i creixent" a Rubí.
Els partits del govern municipal també afegeixen demandes de recursos específics com les unitats de Suport Intensiu d'Escolarització Intensiva, ja que ha augmentat l'alumnat que ho necessita; i una Unitat d'Escolarització Compartida per evitar que les famílies usuàries s'hagin de desplaçar a Cerdanyola o Terrassa.
També sol·liciten una clarificació de la situació del procés de construcció de l'Escola del Bosc, proposen a la Generalitat la col·laboració i cofinançament per tirar endavant el projecte d'ampliació del Centre d'Educació Especial de Ca n'Oriol - hi ha hagut fins a tres intents per licitar-lo -, demanen l'ampliació del gimnàs de l'Escola Montessori, una "reivindicació històrica", i una actuació a l'edifici de la Schola, que cada cop es troba en una situació "més crítica, malgrat les intervencions parcials per aturar el deteriorament progressiu de les instal·lacions".
Per últim, el govern municipal vol que es doti amb recursos suficients del Decret d'Eduació Inclusiva per evitar situacions "molt greus" entre l'alumnat més vulnerable de Rubí, i com sempre, la millora de l'oferta de cicles formatius, PFI i altra formació professional integrada.
Entre els acords de la moció, a més d'exigir el compliment de les qüestions exposades, el govern municipal demana la reprovació o dimissió del conseller d'Educació, Josep González-Cambray.