L'AUP presenta una moció i un mapa per fomentar la mobilitat a peu

La formació ha elaborat un "metrominut", que indica el temps que hi ha caminant entre diversos punts d'interès de la ciutat

Membres de l'AUP presenten el «Metrominut» de Rubí al camí de Sant Muç
Membres de l'AUP presenten el «Metrominut» de Rubí al camí de Sant Muç | Ràdio Rubí
Marta Casas
26 de setembre de 2022, 13:31
Actualitzat: 13:50h
L'Alternativa d'Unitat Popular (AUP) presentarà al ple d'aquest dijous, 29 de setembre, una moció per promoure la mobilitat a peu entre el centre de la ciutat i les urbanitzacions, ja que el desplaçament segur a peu - o amb cadira de rodes, amb infants, cotxets infantils o amb vehicles de mobilitat personal - presenta "problemàtiques ben conegudes", a parer seu.

La principal és una manca de vies adequades. Dels tres grans accessos a les urbanitzacions - la carretera d'Ullastrell, el camí antic de Rubí i el camí de Sant Muç - només la carretera d'Ullastrell compta amb il·luminació i voreres, i no sempre en bon estat. Les altres dues vies són estretes i no tenen espai per a vianants, ciclistes o vehicles de mobilitat personal, i no tenen il·luminació.

És a dir que si es vol anar des del final de la principal concentració d'urbanitzacions fins a La Llana per una via segura cal fer servir la carretera d'Ullastrell, el que suposa "convertir un trajecte d'uns 10-15 minuts en un recorregut d'una hora", ja que en comptes d'un quilòmetre se n'han de recórrer cinc. Anar a l'ermita de Sant Muç suposa més d'una hora, mentre que seguir la ruta insegura per la carretera implica poc més de 10 minuts caminant.

Aquesta situació, a més, la comparteixen les persones que ja aposten per una mobilitat sostenible fent servir la bicicleta o altres vehicles de mobilitat personal, ja que es troben una via insegura per circular.

"No ens podem permetre mantenir situacions que obliguen a una mobilitat motoritzada"
Les rutes ràpides que descriu l'AUP són "un coll d'ampolla" per a vianants i ciclistes, que han de compartir la calçada amb els cotxes sense cap garantia per a la integritat física, sense il·luminació, amb trams amb molt poca visibilitat, densitat de trànsit rellevant i una sinistralitat elevada en una via on els cotxes sovint no respecten la limitació de 30 km/h, alerta la formació alternativa.
 

La sinistralitat al camí de Sant Muç és elevada Foto: Cedida/Joaquim Gràcia


Totes aquestes circumstàncies generen un "problema greu de seguretat viària" i dissuadeixen de fer ús d'una mobilitat saludable i sostenible. A parer de l'AUP, en un context d'emergència climàtica s'han de fer "accions immediates", i per això considera que l'Ajuntament "no es pot permetre mantenir situacions que obliguen a una mobilitat motoritzada i desincentiven la mobilitat sostenible".

La reducció a curt termini de l'ús del vehicle privat motoritzat és un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU, que estableix que des d'ara i fins al 2030 es doni accés a sistemes de transport segurs, assequibes, accessibles i sostenibles per a tothom, i que es millori la seguretat viària ampliant el transport públic.

L'AUP, que recorda que tots els grups municipals amb representació al ple han signat recentment la Declaració de Can Serra per reclamar la segona estació a La Llana per donar servei a les urbanitzacions, creu que l'Ajuntament ha de proveir de solucions a curt termini mentre es treballa per configurar aquestes infaestructures; per exemple, una solució que s'aplica a Holanda - país amb una llarga tradició de mobilitat ciclable - són els carrils únics de dos sentits, que permeten afegir l'espai necessari per a vianants i ciclistes, i que en el cas de Rubí es podria aplicar establint un circuit d'entrada i sortida entre les dues vies, fent que aquestes siguin de sentit únic.

La desconnexió del centre i les urbanitzacions, "un greuge històric"
Respecte a la connexió entre el centre i les urbanitzacions a través del transport públic amb la segona estació de FGC de La Llana, l'AUP creu que la manca d'aquesta infraestructura suposa "un greuge important per a la població que viu a les urbanitzacions". "Un greuge que s'arrossega fa dècades", recorda l'Alternativa, i que provoca una desconnexió "amb els comerços, la cultura, les instituciona i en general amb l'activitat social, educativa o cultural que es promou a la ciutat".

A més, aquesta situació no resolta alimenta "la sensació d'abandonament institucional i desincentiva el sentiment de pertinença, provocant fins i tot que un cop s'agafa el cotxe pugui ser més atractiu anar a municipis adjacents amb una bona oferta comercial i d'oci", adverteix la formació alternativa.

Aquest problema "ve de lluny" i s'ha anat agreujant amb el temps per l'increment de població a les urbanitzacions, amb l'increment de trànsit associat i la contaminació ambiental i acústica que comporta, ja que "no ha anat dotat de la suficient inversió de recursos i dotacions a les zones d'urbanitzacions", conclou l'AUP.

El "Metrominut"
En paral·lel a la moció al ple, l'AUP ha editat un mapa del Metrominut de Rubí, és a dir, un plànol de diversos equipaments i punts d'interès de la ciutat i la distància que hi ha, a peu, entre l'un i l'altre. La idea va néixer a Pontevedra, i s'inspira en els plànols de les línies de metro.