Un estudi determina quina és la probabilitat de contraure la Covid-19 al tren

La Universitat britànica de Southampton ha examinat fins a quin punt es pot contraure el virus si es comparteix vagó amb una persona infectada

Gent amb mascareta al metro de Barcelona.
Gent amb mascareta al metro de Barcelona. | Adrià Costa
NacióDigital
11 d'agost de 2020
Mai t'has preguntat quina és la probabilitat d'infectar-se en un espai tancat com un tren o autobús? Científics de la Universitat de Southampton (Regne Unit) han examinat les probabilitats de contraure la Covid-19 en un vagó de tren que transporta una persona contagiada. 

Basant-se en les rutes d'alta velocitat de la Xina, els investigadors britànics van descobrir que pels passatgers asseguts dins de tres files -amplada- i cinc columnes -llargada- d'una persona infectada, entre el 0 i el 10% van contraure la malaltia. La taxa mitjana de transmissió va ser del 0,32%.

L'estudi, realitzat en col·laboració amb l'Acadèmia Xinesa de Ciències, l'Acadèmia Xinesa d'Electrònica i Tecnologia de la Informació i el Centre Xinès per al Control i la Prevenció de Malalties, també demostra que els passatgers que viatjaven en seients directament adjacents patien el risc més alt de contraure el virus amb una mitjana del 3,5%. Pels que estan asseguts a la mateixa fila, el risc va ser d'un 1,5%.

La "taxa d'atac" de cada seient (el nombre de passatgers d'un seient determinat diagnosticats amb Covid-19, dividit pel nombre total de passatgers que viatjaven en el mateix seient) augmentava un 0,15% el risc per cada hora de viatge extra. En aquest sentit, la probabilitat es disparava en les persones que seient al costat del contagiat en un 1,3% més cada hora. 

Curiosament, durant l'estudi, publicat en la revista "Clinical Infectious Diseases", els investigadors van trobar-se que només el 0,075% de les persones que utilitzaven un seient prèviament ocupat per un infectat van contraure la malaltia. 

L'estudi

L'equip d'investigació va utilitzar un sofisticat model per analitzar les dades anònimes d'itineraris i infeccions relacionades amb els passatgers dels trens de la xarxa d'alta velocitat de la Xina; incloent les persones que ja tenien la Covid-19 en el moment del viatge i els seus contactes més directes. Les dades, que abarquen un període comprès entre el 19 de desembre de 2019 i el 6 de març de 2020, incloïen a 2.334 pacients d'índex i 72.093 contactes propers. Les duracions dels viatges oscil·laven entre menys d'una hora i vuit hores.

"El nostre estudi mostra que, malgrat que hi hagi un major risc de transmissió de Covid-19 als trens, la ubicació del seient i el temps del viatge en relació amb una persona infectada pot marcar una gran diferència en la transmissió. Els resultats suggereixen que durant la pandèmia és important reduir la densitat de passatgers i promoure mesures d'higiene personal, l'ús de cobertures facials i possiblement realitzar controls de temperatura abans de pujar al tren", explica l'autor principal de l'estudi, Shengjie Lai.

Els investigadors conclouen que, donades les "taxes d'atac" estimades pels passatgers de la mateixa fila d'un infectat, es requereix una distància social de seguretat de més d'un metre per una hora de viatge junts. Si el contacte és superior a les dues hores, consideren que inclús una distància menor de 2,5 metres pot ser insuficient per evitar la transmissió.

"Aquesta investigació és la primera a quantificar el risc individual de transmissió de la Covid-19 al transport públic basant-se en dades extretes d'investigacions epidemiològiques dels casos de la malaltia i els seus contactes directes. Això demostra que el risc de transmissió no només depèn de la distància sinó del temps", indica Andy Tatem, un altre dels investigadors. "Esperem que l'estudi pugui ajudar a informar a les autoritats d'arreu del món respecte a les mesures necessàries que cal aplicar per protegir-se del contagi i, alhora, ajudar a reduir la propagació de la pandèmia", conclou.