03
de febrer
de
2022, 10:17
Actualitzat:
10:54h
Durant l'any 2021, el Servei Local de Teleassistència va arribar a 894 persones a Rubí, 679 dones i 215 homes. Aquest recurs d'atenció a la gent gran que presta la Diputació de Barcelona és una modalitat dels Serveis d'Atenció Domiciliària (SAD) que serveix per demanar ajuda des del mateix domicili amb un polsador en forma de medalló o de polsera i un sistema de mans lliures que permet la comunicació des de qualsevol lloc de la casa.
Aquest servei s'adreça a persones de 65 anys o més que viuen soles o que conviuen amb gent gran o discapacitada, o a persones de qualsevol edat que estan soles permanentment o bé que conviuen amb altres persones de característiques idèntiques d'edat o discapacitat i que poden estar en risc per raons de salut, discapacitat o dependència.
Existeixen dos nivells de suport segons les necessitats dels usuaris: d'intensitat moderada i alta. El segon cas comporta, a més del polsador, contactes telefònics freqüents, visites domiciliàries i dispositius complementaris com ara detectors de fum i foc, caigudes, etc. A Rubí, el 38,3% de les persones de Rubí van rebre intensitat moderada (342) i un 61,7%, alta (552).
A la ciutat, segons dades del padró municipal de 2020, hi ha 12.346 persones més grans de 65 anys, de les quals 2.010 viuen soles i 463 són usuàries de la Teleassistència. L'any passat, l'índex de cobertura del servei va ser del 7,04% sobre el total de la població del municipi més gran de 65 anys i del 20,49% sobre el total de les persones més grans de 80 anys.
Com funciona el Servei Local de Teleassistència?
Quan la persona que disposa del servei alerta al centre d'atenció, un professional s'hi posa en contacte immediatament a través de l'altaveu i conèixer la incidència, i així poder activar els mecanismes necessaris de resoldre-la. L'equip mòbil d'assistència, amb coneixements bàsics sanitaris, es desplaça al domicili de l'usuari per donar resposta a la urgència. El servei és operatiu les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any.
A més d'atendre les alertes, el Servei també fa trucades de seguiment després de períodes de convalescència, per recordar cites amb el metge o preses de medicaments, entre d'altres.
Com explica la regidora de Serveis Socials, Yolanda Ferrer, la finalitat de la Teleassistència és "contribuir a millorar l'autonomia personal i afavorir la permanència de la persona en el seu entorn habitual". Per això, un dels "grans valors" del servei són els seguiments preventius, que permeten "donar suport i acompanyament en moments de crisi o de necessitats especials".
Com s'accedeix al Servei Local de Teleassistència?
Per sol·licitar el Servei Local de Teleassistència cal concertar una entrevista amb els Serveis Socials municipals, que faran la valoració de la situació i determinaran si la persona interessada reuneix els requisits necessaris.
Des de l'any passat, els usuaris amb ingressos superiors a 11.951,95€ anuals participen en el pagament del servei, tal com marca la Llei de Serveis Socials, però s'apliquen bonificacions per càrregues familiars i per despeses de manteniment de la llar.
Les persones usuàries han de disposar d'un telèfon fix al domicili i ser capaces d'utilitzar el polsador adequadament. Per això convé que no presentin deteriorament cognitiu o problemes que afectin la correcta comunicació. A més, han de facilitar telèfons de contacte de familiars que visquin prop del domicili o de veïnat per poder avisar-los en cas d'emergència.
Aquest servei s'adreça a persones de 65 anys o més que viuen soles o que conviuen amb gent gran o discapacitada, o a persones de qualsevol edat que estan soles permanentment o bé que conviuen amb altres persones de característiques idèntiques d'edat o discapacitat i que poden estar en risc per raons de salut, discapacitat o dependència.
Existeixen dos nivells de suport segons les necessitats dels usuaris: d'intensitat moderada i alta. El segon cas comporta, a més del polsador, contactes telefònics freqüents, visites domiciliàries i dispositius complementaris com ara detectors de fum i foc, caigudes, etc. A Rubí, el 38,3% de les persones de Rubí van rebre intensitat moderada (342) i un 61,7%, alta (552).
A la ciutat, segons dades del padró municipal de 2020, hi ha 12.346 persones més grans de 65 anys, de les quals 2.010 viuen soles i 463 són usuàries de la Teleassistència. L'any passat, l'índex de cobertura del servei va ser del 7,04% sobre el total de la població del municipi més gran de 65 anys i del 20,49% sobre el total de les persones més grans de 80 anys.
Com funciona el Servei Local de Teleassistència?
Quan la persona que disposa del servei alerta al centre d'atenció, un professional s'hi posa en contacte immediatament a través de l'altaveu i conèixer la incidència, i així poder activar els mecanismes necessaris de resoldre-la. L'equip mòbil d'assistència, amb coneixements bàsics sanitaris, es desplaça al domicili de l'usuari per donar resposta a la urgència. El servei és operatiu les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any.
A més d'atendre les alertes, el Servei també fa trucades de seguiment després de períodes de convalescència, per recordar cites amb el metge o preses de medicaments, entre d'altres.
Com explica la regidora de Serveis Socials, Yolanda Ferrer, la finalitat de la Teleassistència és "contribuir a millorar l'autonomia personal i afavorir la permanència de la persona en el seu entorn habitual". Per això, un dels "grans valors" del servei són els seguiments preventius, que permeten "donar suport i acompanyament en moments de crisi o de necessitats especials".
Com s'accedeix al Servei Local de Teleassistència?
Per sol·licitar el Servei Local de Teleassistència cal concertar una entrevista amb els Serveis Socials municipals, que faran la valoració de la situació i determinaran si la persona interessada reuneix els requisits necessaris.
Des de l'any passat, els usuaris amb ingressos superiors a 11.951,95€ anuals participen en el pagament del servei, tal com marca la Llei de Serveis Socials, però s'apliquen bonificacions per càrregues familiars i per despeses de manteniment de la llar.
Les persones usuàries han de disposar d'un telèfon fix al domicili i ser capaces d'utilitzar el polsador adequadament. Per això convé que no presentin deteriorament cognitiu o problemes que afectin la correcta comunicació. A més, han de facilitar telèfons de contacte de familiars que visquin prop del domicili o de veïnat per poder avisar-los en cas d'emergència.