10
de desembre
de
2021, 12:59
Actualitzat:
13:10h
Mireia Gascón, epidemiòloga ambiental rubinenca, exregidora de l'Ajuntament de Rubí per l'AUP, ha intervingut al programaEl Intermedio, del canal La Sexta, per parlar sobre contaminació i els efectes que pot tenir el trànsit i les emissions de diòxid de carboni en col·lectius vulnerables com menors o dones embarassades.
Quines conseqüències pot tenir, doncs, la contaminació en adults i nens? Segons deixa clar Gascón durant la seva intervenció, totes són negatives: pot provocar que el fetus d'una mare exposada neixi amb baix pes, o un crani petit. En infants, no són gaire millors: la contaminació pot afectar a la memòria, el desenvolupament cognitiu o pot donar peu a una futura obesitat o asma, o provocar bronquitis o otitis. A més, cita estudis que demostrarien que a les escoles on hi ha més trànsit, els alumnes aconsegueixen pitjor puntuació.
En aquest context, la rubinenca apunta que els efectes són "reversibles" a través de polítiques que afavoreixin una rebaixa dels nivells de contaminació. Per això, posa l'exemple de ciutats com Londres, on hi ha peatge per accedir amb vehicle a motor al centre de la ciutat o es tallen carrers als voltants de les escoles, o de Copenhague, on es dona prioritat a la bicicleta. Una promoció del transport públic, assegura, també es clau per aconseguir-ho. Visualitza aquí el vídeo.
Quines conseqüències pot tenir, doncs, la contaminació en adults i nens? Segons deixa clar Gascón durant la seva intervenció, totes són negatives: pot provocar que el fetus d'una mare exposada neixi amb baix pes, o un crani petit. En infants, no són gaire millors: la contaminació pot afectar a la memòria, el desenvolupament cognitiu o pot donar peu a una futura obesitat o asma, o provocar bronquitis o otitis. A més, cita estudis que demostrarien que a les escoles on hi ha més trànsit, els alumnes aconsegueixen pitjor puntuació.
En aquest context, la rubinenca apunta que els efectes són "reversibles" a través de polítiques que afavoreixin una rebaixa dels nivells de contaminació. Per això, posa l'exemple de ciutats com Londres, on hi ha peatge per accedir amb vehicle a motor al centre de la ciutat o es tallen carrers als voltants de les escoles, o de Copenhague, on es dona prioritat a la bicicleta. Una promoció del transport públic, assegura, també es clau per aconseguir-ho. Visualitza aquí el vídeo.